Red Check Mark on Box in Close Up View

Kampania wyborcza – Jak prawidłowo poprowadzić?

Kampania wyborcza, czy to do wyborów parlamentarnych, czy samorządowych, rządzi się swoimi prawami. Oczywistym jest, że to forma marketingu, mającego za zadanie „sprzedać” wyborcom kandydata, jednakże są pewne chwyty charakterystyczne dla tej formy promocji, jak i  rzeczy zakazane (prawnie jak i obyczajowo). Dobrze poprowadzona kampania może zagwarantować kandydatowi miejsce w planowanym urzędzie. Musi ona jednak spełniać pewne standardy i unikać tematów drażliwych.

Jeśli planujesz poprowadzenie kampanii dla siebie lub kogoś bliskiego, a nie chcesz korzystać z usług profesjonalnego marketingowca, zapoznaj się z naszym artykułem. To tylko kilka minut lektury, które mogą pomóc w zebraniu większej ilości głosów.

Wszystko zgodnie z prawem!

Zanim zajmiesz się kreowaniem kampanii wyborczej, sprawdź wszystkie przepisy prawa określające działania niezbędne do zgłoszenia kandydata, czyli utworzenie Komitetu Wyborczego, zbieranie podpisów i tym podobne. Warto też wiedzieć gdzie nie wolno prowadzić agitacji (na przykład na terenach szkół) oraz gdzie nie wypada tego robić. Dobry obyczaj to podstawa dobrych relacji, a rozzłościć tłum nie jest wcale tak trudno.

Na co stawia kandydat?

Wg sondażu przeprowadzonego przez IBRiS  w 2023r, 56,9% zapytanych Polaków stwierdziło, że przy wyborze kandydata kieruje się jego dotychczasowymi działaniami (w poprzedniej kadencji lub życiu publicznym). 14,2% respondentów stwierdziło, że kieruje się sympatią osobistą, zaś tylko 10,2% osób deklaruje, że głos oddaje po wnikliwej analizie programu wyborczego.

CBOS przeprowadził badania przed poprzednimi wyborami samorządowymi (2018r) i tu aż 97% Polaków powiedziało, że najważniejszą cechą kandydata na radnego jest znajomość problemów mieszkańców.

Znajomość takich sondaży, określenie grupy docelowej przyszłego elektoratu oraz zbudowanie atrakcyjnej, spójnej kampanii jest podstawą dla marketingowca. Jak widać w powyższych badaniach opinii publicznej, trudno jest się przebić kandydatowi bez doświadczenia oraz osobom pochodzącym spoza danego terenu. Trzeba już na początku planowania kampanii określić, czy kandydat ma doświadczenie i będzie na nim bazował, czy jest świeżakiem, mogącym wprowadzić powiew młodości w lokalne struktury urzędowe.

Zacznij od zaplanowania strategii kampanii i określ, jaki kandydat ma potencjał.

Red Check Mark on Box in Close Up View

Określenie przekazu dla odbiorcy.

Jeśli kandydat stawia na doświadczenie, należy kierować kampanijne hasła w kierunku osób, które już na niego zagłosowały. W tym celu wykorzystaj media społecznościowe skupiające osoby popierające kandydaturę. Regularne, acz nienachalne publikacje podtrzymają pamięć o kandydacie.

Można  próbować nawiązać relację z tymi, którzy głosowali ale zaczęli krytykować. W tym celu również media społecznościowe mają wielką wagę – odpowiadanie na krytykę w sposób merytoryczny, spokojny i kulturalny potrafi przynieść lepszy efekt, niż agresywna defensywa.

Warto podkreślać doświadczenie kandydata. W tej sytuacji pomocne są strony www, na których potencjalni wyborcy będą mogli zapoznać się z dotychczasową działalnością i osiągnięciami, przeanalizować program itd.

Jeśli kandydat jest nowy w świecie lokalnej polityki, nie ma poparcia znanych w miejscowej społeczności działaczy, będzie mu niezwykle ciężko zdobyć głosy wyborców.

Jego potencjalnymi odbiorcami (i najbardziej podatnymi na nowość) są osoby krytykujące obecnych włodarzy. Znaleźć ich można w zarówno w social mediach jak i na ulicy (w miejscach publicznych).

Kampania „świeżaka” musi być atrakcyjna na tyle, by przyciągnąć uwagę – no właśnie, kogo? Niezwykle ważne jest określenie grupy docelowej: czy to ma być młodzież, przedsiębiorcy, wyznawcy tej samej wiary czy rolnicy.  Gdy ustalisz grupę, zastosuj język, który najlepiej do niej przemówi.

kici

Standardy w kampaniach

Każda kampania jest oparta na pewnych standardach wypracowanych latami przez specjalistów od wizerunku, psychologów, socjologów, marketingowców i różnych innych doradców. Jeśli coś jest dobre, to po co to zmieniać?

Jest kilka reguł, których nie powinno się pomijać. Są to, na pozór banalne rzeczy, jak odpowiedni uśmiech na zdjęciach, eleganckie, niezbyt kolorowe ubranie, odpowiednia kolorystyka (szczególnie w przypadku przynależności do konkretnego ugrupowania), trzymanie się stworzonego standardu typograficznego (i merytorycznego również). Zabiegi te sprawiają, że osoba na zdjęciu / banerze budzi zaufanie.

Pojawianie się w miejscach publicznych, rozmowy z mieszkańcami itp. są skutecznym zabiegiem marketingowym – ludzie potrzebują kontaktu bezpośredniego, poczucia ważności ich zdania i zainteresowania ze strony „władzy”, która na co dzień trzyma dystans. Oczywiście jeśli w ciągu trwania kadencji kandydat zachowuje realny kontakt z mieszkańcami miasta czy gminy, tym bardziej relacja ta jest silniejsza i procentuje w przyszłości. Ale to temat na inny artykuł!

Ktoś kiedyś mądrze powiedział, że jeśli konkurencja ma zyski / sukcesy, to znaczy, że jego metody są dobre, więc zamiast z nimi walczyć – podpatruj! (oczywiście w granicach rozsądku i prawa). Jeśli zaś chcesz odstąpić totalnie od standardów i wymyśleć całkiem nową, inną metodę działania – rób to, oprzyj na tym kampanię i być może uda się osiągnąć sukces. Ale pamiętaj, że człowiek z psychologicznego punktu widzenia, czuje komfort jak coś jest mu znane i przewidywalne.

Czego nie robić w kampanii wyborczej?

Podobno reguły są po to, by je łamać, ale nie w kampanii! Zbudować wizerunek jest ciężko, zajmuje to dużo czasu i pracy, a zniszczyć go przez głupotę zajmuje zwykle chwilę. Szczególnie w czasach,  gdy czujący się anonimowymi komentatorzy internetowi potrafią wylać okrutny hejt i podjudzać innych do tego samego.

Unikaj więc agitacji w miejscach kultu religijnego (świątynie, cmentarze), omijaj szkoły, swoje miejsce pracy (szczególnie urząd), chyba, że jesteś przedsiębiorcą i chcesz przy okazji pokazać swoje życie zawodowe.

Wystrzegaj się mówienia źle o konkurentach, chyba, że to jest merytoryczne wytykanie błędów.

Nie wieszaj banerów czy plakatów bez zgody właściciela płotu czy witryny. Jeśli organizujesz wiec, rób to w miejscu publicznym ogólnodostępnym.

Jeśli masz zamiar rozdawać potencjalnym wyborcom gadżety, przemyśl je dobrze – nie inwestuj w cukierki z alkoholem,  pytaj rodziców czy możesz obdarować ich pociechy, nie wciskaj nikomu nic na siłę i staraj się nie być natarczywym.

Twoja firma ma spadek obrotów? Zobacz czym są Biznesowe Rewolucje.

Wyróżnij się w tłumie!

Wszystkie wymienione wyżej zabiegi są po to, by zaprezentować kandydata wyborcom. Pewna standaryzacja pozwala na dość łatwe i przewidywalne poprowadzenie kampanii. Niestety  osiągnięty sukces często jest zależny od czynnika bardzo przyziemnego – od finansów.

Jeśli kogoś stać na to, by wydrukować i powiesić 50 banerów, sfinansować prężną kampanię w SM i atakować swoim wizerunkiem we wszystkich dostępnych mediach, szansa na wygraną jest większa niż kogoś, kto ma do dyspozycji skromne środki.
Chyba że…

… znajdzie sposób na spektakularne wyróżnienie się z tłumu.

Kreatywny, przemyślany i zarazem zaskakujący marketing może być kluczem do sukcesu. Nie jest to proste zadanie. Wymaga kreatywności, pomysłowości, poznania zaplecza kandydata, znajomości lokalnej społeczności i wielu innych czynników.

Może to być nowatorski plan na miejscowość, wiralowa rolka na facebook albo heppening zapadający ludziom w pamięć.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu nietypowej, wyróżniającej się na tle konkurencji kampanii – skontaktuj się z MegaMali. Pomożemy zaplanować kampanię od A do Z.

Logo małe

W MegaMali nie korzystamy z AI, ani przy pisaniu tekstów ani tworzeniu grafik. Wierzymy, że tylko czynnik ludzki i wieloletnie doświadczenie może stworzyć coś pożytecznego. Mówimy NIE dla sztucznej inteligencji, korzystamy z profesjonalnych programów, działamy intuicyjnie i zgodnie z normami. Płacimy podatki i wystawiamy faktury VAT.

Szukasz kostki brukowej w Łodzi? Polecamy ULBUD.pl

Podobne wpisy