logo

Kampanie polityczne to dość specyficzny rodzaj marketingu.

Wymaga rzetelnego zbadania grupy odbiorców oraz wyzbycia się wszelkich subiektywnych odczuć dotyczących zleceniodawcy – bez względu na to, czy się z jego opcją sympatyzuje, czy nie.

Miałam przyjemność prowadzenia niejednej kampanii medialnej przed wyborami, czy to samorządowymi czy parlamentarnymi.

Ze względów wiadomych, nie mogę podać nazwisk osób, dla których prowadziłam konta na Facebook czy budowałam strony na FB, by pochwalić się swoim portfolio.

Właśnie – czy jest czym się chwalić, gdy się pracowało z politykami?

I tak, i nie. Tak, jeśli osiągnęło się pożądany efekt i złamało się przy tym prawa ani dobrych obyczajów. Nie, jeśli pracuje się z kimś, kto, delikatnie mówiąc, zbyt mocno kreuje rzeczywistość, by pokazać siebie w jak najlepszym świetle.

W sumie praca w branży politycznej jest zbliżona do reklamy w handlu. Też się czasem nagina rzeczywistość lub zataja pewne fakty, by polepszyć wizerunek towaru. W tym wypadku “towarem” jest człowiek, któremu należy zbudować najpierw rozpoznawalną markę, a dopiero potem próbować ją “sprzedać” odbiorcom.

Z pewnością marketing polityczny jest o wiele bardziej czasochłonny, pracochłonny I wymagający niż prowadzenie profilu na facebook’u dla restauracji czy kwiaciarni.

Jeśli kandydujesz do wyborów samorządowych czy nawet parlamentarnych, zatrudniasz specjalistę od PR, który z kolei musi prężnie współpracować z agencją marketingową. Dzięki takiemu zestawieniu sukces jest bliżej, niż się wydaje. Oczywiście pod warunkiem, że Kandydat ma coś interesującego do zaoferowania wyborcom. Bez programu to tylko celebryci osiągają sukcesy 😁

Szukasz kogoś, kto zadba o twoje social media podczas kampanii? Zapraszam do kontaktu.

biuro@megamali.pl

meamali - strony www, social media, grafiki, doradztwo biznesowe

Kampanie dla polityki są nie lada wyzwaniem.

Wyzbycie się wszelkich własnych poglądów, dyskrecja i pełne zaangażowanie to dopiero początek drogi. Znalezienie odpowiedniej grupy odbiorców to druga sprawa. Zaś zbudowanie wspólnie kierunku działania – to jest najważniejszy czynnik, od którego zależy skuteczność kampanii. A dobrze skomponowana kampania nie zaczyna się miesiąc przed wyborami 🙂 Pomysłowość jest potrzebna przy tworzeniu wizerunku każdej firmy czy produktu. Politycy, samorządowcy i osoby publiczne muszą dwa razy się zastanowić , zanim coś powiedzą. Szczególnie w czasach internetu, który “nigdy nie zapomina i o kompromitację jest niezwykle łatwo.

Trudności

Najtrudniejsze jest wyzbycie się swoich poglądów. Klient nie powinien znać twojego zdania. Chyba, że cię o to zapyta. Twoim zadaniem jest skonstruowanie przekazu do danej grupy odbiorców. Bez osobistych wycieczek.

Kolejna trudność to praca w nienormowanych godzinach. I dniach. Politycy pojawiają się na różnych eventach, konferencjach, bankietach czy otwarciach. A ty – jeśli należy to do twoich obowiązków – musisz podążać za nim, rejestrować każdy ruch, zrobić fotorelacje, będąc jednocześnie “niewidzialnym”. W sumie są tego pewne plusy.

Pracując przy kampaniach nie zawsze można się pochwalić swoimi realizacjami, często zleceniodawcy zastrzegają sonie, by nie ujawniać kto robi dla nich kampanię. W takiej sytuacji reklama z portfolio nie jest możliwa. Najlepszą reklamą dla twojej pracy będzie polecenie i marketing szeptany.

Korzyści

Doświadczenie, jakie nabiera się podczas pracy nad kampaniami politycznymi są bezcenne. Sprawdzisz swoją kreatywność, gdy należy szybko i błyskotliwie odpowiedzieć kontrkandydatowi. Planowanie, praca pod presją czasu, wyjazdy z teren i komunikacja z ludźmi – żadna kampania reklamowa nie da tych wszystkich emocji. Przy okazji znajomość może zaowocować następnymi zleceniami, choćby na administrowanie profili w social mediach czy jako współpraca przy różnych akcjach.

Kampanie polityczne a etyka

Już na etapie wstępnych rozmów powinno się ustalić ze zleceniodawcą, czy jego kampania będzie agresywna, oparta na atakowaniu kontrkandydatów, czy raczej na prezentowaniu swoich pomysłów. Nie ważne jak ostra by kampania miała być, należy pamiętać by wszystko było w granicach prawa. Należy więc unikać kłamstw, szykanowania, wycieczek osobistych i wywlekania prywatnych spraw. Jeśli twoja etyka nie pozwala na pewne działania, których oczekiwać może zleceniodawca, zastanów się, czy ten typ zlecenia jest dla ciebie odpowiedni.

Jakich narzędzi można używać przy kampaniach politycznych?

Z wszystkich! Powszechne jest nadal, ku mojemu zaskoczeniu, tapetowanie banerami wszystkich możliwych płotów, bloków i przystanków. Osobiście uważam, że banery nie są skutecznym narzędziem reklamy. Powiedzmy sobie szczerze – czy zagłosowałeś/łaś kiedyś na kogoś na podstawie baneru, który zobaczyłeś/łaś? Oczywiście, że nie!

Wg sondażu przeprowadzonego przez IBRiS  w 2023r, 56,9% zapytanych Polaków stwierdziło, że przy wyborze kandydata kieruje się jego dotychczasowymi działaniami (w poprzedniej kadencji lub życiu publicznym). 14,2% respondentów stwierdziło, że kieruje się sympatią osobistą, zaś tylko 10,2% osób deklaruje, że głos oddaje po wnikliwej analizie programu wyborczego.

W ostatnich latach ogromne zasięgi budują social media. Nie wystarczy już założenie konta na facebooku i publikowanie zdjęć. Obecnie potęga social media to krótkie, atrakcyjne treściowo i wizualnie filmiki. Interakcje z elektoratem również są istotne. Dobrym przykładem jest sukces, jaki odniosła Konfederacja, bazując głównie na social mediach i przekazie do młodych ludzi, którzy z tych mediów regularnie korzystają!

Warto więc szukać różnych kanałów, którymi można dotrzeć do “klienta, który ma “kupić”
kandydata, oddając na niego swój głos.

Photo of Laptop Near Plant

Podobne wpisy