Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie:

Jak uratować firmę przed upadkiem?

Jeśli prowadzisz biznes, twoje obroty stoją w miejscu lub spadają, nowych klientów nie przybywa i czujesz, że coś jest nie tak – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest prostą sztuką – wie to każdy, kto miał okazję być przedsiębiorcą i zderzać się codziennie z problemami takimi jak podatki, koszty utrzymania, walka o klienta czy ciągłość produkcji.

Wiele firm upadło przez covidowy lockdown, galopującą inflację czy niekorzystne dla małych biznesów przepisy podatkowe. Ci, którzy przetrwali muszą jednak dalej walczyć o klientów i oglądać każdą złotówkę trzy razy, zanim ją wydadzą. Dane analityczne mówią, że jeśli firma przetrwa pierwsze dwa lata, to dalej powinno być już z górki.

Czy jednak tak jest? Niestety nie. Dynamiczna sytuacja gospodarczo-polityczna nie sprzyja inwestycjom, a przynajmniej zwiększa ryzyko fiaska. Co gorsza – przez rosnące koszty pracownicze czy dodatkowe daniny dla rządu utrzymanie dotychczasowych przychodów jest trudniejsza, niż kilka lat temu. Dlatego pierwszą rzeczą, która musi sprawdzić przedsiębiorca, to przepływ finansów. statystyki mówią, że przy JDG właściciele często nie kontrolują finansów, przez co popadają w długi.

Tabela spadków obrotów

Co zrobić by sprawdzić rentowność biznesu?

Analiza – to jest słowo klucz. Zrób ją w pierwszej kolejności rozpisując dokładnie wszystkie koszty, jakie w skali roku ponosisz. Uwzględnij dosłownie wszystko: podatki, składki ZUS, opłata za lokal i media, koszty utrzymania pracowników, tonery do drukarki, wywóz odpadów, akcyzy, usługi telekomunikacyjne, paliwo (lub inne koszty dojazdów), utrzymanie sprzętów i eksploatacja pojazdów, reklama i tak dalej. Podsumuj je wszystkie i odejmij przychód, jaki osiągasz.

Teraz realnie widzisz, ile zarabiasz. Czy jest to suma wystarczająca na utrzymanie ciebie i twojego gospodarstwa domowego? Czy jesteś w stanie odłożyć co miesiąc pieniądze na awaryjne sytuacje? Czy w razie choroby, przestoju lub kryzysu, masz zabezpieczone fundusze na utrzymanie firmy?

Jeśli wychodzisz na zero lub dokładasz do biznesu w skali roku, pora zastanowić się nad jego zamknięciem lub przebranżowieniem. Nie bój się tej decyzji, może się ona okazać jedną z lepszych w twoim życiu. Wiem, że wielu ludzi ciągnie nierentowne biznesy myśląc, że “jakoś to będzie” lub, że wkrótce koniunktura się poprawi. A długi rosną.

Jeśli zarabiasz, to gratuluję. Jesteś na najlepszej drodze do osiągnięcia jeszcze większego sukcesu. Możesz teraz myśleć o tym, jak zwiększyć obroty lub usprawnić działanie twojej firmy.

Podatki

Jak mawia przysłowie, pewne są tylko dwie rzeczy: śmierć i podatki. Niestety są one w dużej mierze lwią częścią kosztów prowadzenia działalności. Prawo podatkowe daje jednak kilka opcji przedsiębiorcy do wyboru. Dlatego bardzo ważnym krokiem jest spotkanie z doradcą podatkowym. Po analizie przychodów i rozchodów doradca powie ci, która forma opodatkowania jest dla twojej firmy najbardziej optymalna. Dzięki zmianie formy opodatkowania można zaoszczędzić rocznie naprawdę sporo pieniędzy. Niestety gro księgowych nie interesuje się tym, ile płacisz, tylko mechanicznie wyliczają składki i wysyłają deklaracje. Tak więc doradca podatkowy to pierwsza osoba, z którą powinien się spotkać przedsiębiorca poszukujący większych zysków.

Co zrobić by poprawić działanie firmy?

Sama zmiana formy opodatkowania nie przyniesie większych zysków, tylko zmniejszy ilość pieniędzy oddanych Państwu. Należy podjąć szereg innych działań, które mogą pomóc w zwiększeniu ilośći klientów, wielkości przychodów itd. Czasem są to mocne, kontrowersyjne decyzje, które pomogą z dokonaniu zmian. Poniżej przeczytasz, od czego zacząć.

  1. Pozbądź się sentymentów. Brzmi prosto, prawda? Niestety jest to najczęstsza blokada zmian w twojej firmie. Boisz się zmian, bo co powiedzą klienci? Jak zareaguje konkurencja i rodzina? Przywiązujesz się do miejsc i ludzi a może firmę otrzymałeś w spadku od rodziców? Nie myśl takimi kategoriami! Klienci zmienią sklep czy dostawcę szybciej, niż myślisz. I zapomną o tobie. Konkurencja naprawdę ma to gdzieś, co robisz a lokal zawsze można zmienić. Firma odziedziczona niesie ze sobą duży bagaż starych przyzwyczajeń i wierz mi, że warto myśleć o swoim portfelu i o sobie. Sentyment nie opłaci ci rachunków ani nie nakarmi twojej rodziny. Zachowaj sentymenty dla starych fotografii.

  1. Poszukaj błędów w prowadzeniu działalności i wyeliminuj je jak najszybciej. Czy twoje usługi są na odpowiednim poziomie? Czy ceny, które oferujesz są zbyt niskie / za wysokie? Czy twoja osoba budzi zaufanie klientów? Czy zmiana lokalizacji mogłaby zwiększyć obroty? Odpowiedz sobie na te i podobne pytania lub poproś o pomoc kogoś obiektywnego – osoba niezwiązana z firmą widzi ją inaczej, niż ty czy pracownicy. W tej kwestii bądź dla siebie bardzo krytyczny. Zbyt duża pewność siebie i arogancja nie zawiodą cię daleko. Z pokorą porównaj swoją ofertę do konkurencji i nie walcz z ich metodami. Jeśli są dobre – skorzystaj z nich, by podnieść jakość swoich usług. Możesz też skorzystać z anonimowych ankiet konsumenckich lub wynająć “tajemniczego klienta” by sprawdził obsługę przez personel.

  1. Zaplanuj strategię działania. Przemyśl, czy warto powiększyć asortyment, a może wyspecjalizować się w wąskiej branży i nie działać lokalnie a na skalę krajową? Zmień lokal, zrób remont albo zatrudnij pracownika z doświadczeniem. Wynajmij człowieka od budowania marki. Poszukaj nowych dostawców, negocjuj warunki, podpisz umowy partnerskie, zapisz się na szkolenie zwiększające umiejętności w twojej branży – wybór należy do ciebie ale musi być dobrze przemyślany. Gdy opracujesz strategię – trzymaj się jej. Tylko konsekwencja prowadzi do sukcesu.

Kim jest DORADCA BIZNESOWY?

  1. Zbuduj rozpoznawalność marki, wyróżnij się na tle konkurencji. Jednolity branding i unikatowe logo to podstawa w budowaniu twojej marki. 80% klientów szuka usług w internecie. Masz swoją stronę www, profil na facebook czy linkedin? Jeśli nie, koniecznie zadbaj o ich istnienie i regularnie administruj. Lub zleć to specjalistom, jeśli twój budżet na to pozwala (strona www to koszt jednorazowy, prowadzenie profili na fb i innych socjal mediach może trwać miesiąc, trzy lub rok – ty decydujesz). Nie bój się inwestować w reklamę, gadźety / gratisy dla klientów. Wystawiaj się na targach, kiermaszach, przyłączaj do grup tematycznych. Im więcej widać firmę, tym większa szansa na zapamiętanie jej nazwy przez klientów.

To tylko część działań, które należy podjąć. Tak naprawdę to każdy biznes charakteryzuje się innym klientem, każda firma wymaga indywidulanej analizy. U jednych będą to zmiany kadrowe, gdy ktoś wprowadza nieprzyjemną atmosferę, u innych będzie to zmiana lokalizacji na częściej uczęszczaną. Czasem też problemem są źle opracowane schematy działania. Najważniejsze, by wykonać pierwszy krok i szukać błędów i zacząć je naprawiać.

Jeśli potrzebujesz pomocy, zgłoś się do mnie -znajdę błędy, które robisz, podpowiem co zmienić, pomogę wyróżnić się z tłumu i zarabiać więcej.

Napisz do mnie: biuro@megamali.pl lub zadzwoń tel. +48 695-418-909.

Dokumenty, pieczątka

www.sklep-blachbud.pl

Ulubiony sklep internetowy majsterkowiczów.

Podobne wpisy