Jeśli prowadzisz biznes, twoje obroty stoją w miejscu lub spadają, nowych klientów nie przybywa i czujesz, że coś jest nie tak – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest prostą sztuką – wie to każdy, kto miał okazję być przedsiębiorcą i zderzać się codziennie z problemami takimi jak podatki, koszty utrzymania, walka o klienta czy ciągłość produkcji.

Wiele firm upadło przez covidowy lockdown, galopującą inflację czy niekorzystne dla małych biznesów przepisy podatkowe. Ci, którzy przetrwali muszą jednak dalej walczyć o klientów i oglądać każdą złotówkę trzy razy, zanim ją wydadzą. Dane analityczne mówią, że jeśli firma przetrwa pierwsze dwa lata, to dalej powinno być już z górki.

Czy jednak tak jest? Niestety nie. Dynamiczna sytuacja gospodarczo-polityczna nie sprzyja inwestycjom, a przynajmniej większa ryzyko fiaska. Co gorsza – przez rosnące koszty pracownicze czy dodatkowe daniny dla rządu utrzymanie dotychczasowych przychodów jest trudniejsza, niż kilka lat temu.

Co zrobić by sprawdzić rentowność biznesu?

Analiza – to jest słowo klucz. Zrób ją w pierwszej kolejności rozpisując dokładnie wszystkie koszty, jakie w skali roku ponosisz. Podatki, składki ZUS, opłata za lokal i media, koszty utrzymania pracowników, tonery do drukarki, wywóz odpadów, akcyzy, usługi telekomunikacyjne, paliwo (lub inne koszty dojazdów), utrzymanie sprzętów i eksploatacja pojazdów, reklama i tak dalej. Podsumuj je i odejmij przychód, jaki osiągasz.

Teraz realnie widzisz, ile zarabiasz. Czy jest to suma wystarczająca na utrzymanie ciebie i twojego gospodarstwa domowego?

Jeśli wychodzisz na zero lub dokładasz do biznesu w skali roku, pora zastanowić się nad jego zamknięciem lub przebranżowieniem. Nie bój się tej decyzji, może się ona okazać jedną z lepszych w twoim życiu.

Jeśli zarabiasz, to gratuluję. Możesz teraz myśleć o tym, jak zwiększyć obroty lub usprawnić działanie twojej firmy.

Co zrobić by poprawić działanie firmy?

Po dwóch dekadach prowadzenia biznesu wiem, jakie trzeba podjąć działania, by poprawić działanie firmy. Poniżej przeczytasz, od czego zacząć.

  1. Pozbądź się sentymentów. Brzmi prosto, prawda? Niestety jest to najczęstsza blokada zmian w twojej firmie. Boisz się zmian, bo co powiedzą klienci, jak zareaguje konkurencja, przywiązujesz się do miejsc i ludzi a może firmę otrzymałeś w spadku od rodziców? Nie myśl takimi kategoriami! Klienci zmienią sklep czy dostawcę szybciej, niż myślisz. Konkurencja naprawdę ma to gdzieś, co robisz a lokal zawsze można zmienić. Firma odziedziczona niesie ze sobą duży bagaż starych przyzwyczajeń i wierz mi, że warto myśleć o swoim portfelu i o sobie.
  2. Poszukaj błędów w prowadzeniu działalności i wyeliminuj je jak najszybciej. Czy twoje usługi są na odpowiednim poziomie? Czy ceny, które oferujesz są zbyt niskie / za wysokie? Czy twoja osoba budzi zaufanie klientów? Czy zmiana lokalizacji mogłaby zwiększyć obroty? Odpowiedz sobie na te i podobne pytania lub poproś o pomoc kogoś obiektywnego – osoba niezwiązana z firmą widzi ją inaczej, niż ty czy pracownicy.
  3. Zaplanuj strategię działania. Przemyśl, czy warto powiększyć asortyment, a może wyspecjalizować się w wąskiej branży i nie działać lokalnie a na skalę krajową? Zmień lokal, zrób remont albo zatrudnij pracownika z doświadczeniem. Poszukaj nowych dostawców, podpisz umowy partnerskie, zapisz się na szkolenie zwiększające umiejętności w twojej branży – wybór należy do ciebie ale musi być dobrze przemyślany.
  4. Zbuduj rozpoznawalność marki, wyróżnij się na tle konkurencji. Jednolity branding i unikatowe logo to podstawa w budowaniu twojej marki. 80% klientów szuka usług w internecie. Masz swoją stronę www, profil na facebook czy linkedin? Jeśli nie, koniecznie zadbaj o ich istnienie i regularnie administruj. Lub zleć to specjalistom, jeśli twój budżet na to pozwala (strona www to koszt jednorazowy, prowadzenie profili na fb i innych socjal mediach może trwać miesiąc, trzy lub rok – ty decydujesz).

To tylko część działań, które należy podjąć. Jeśli potrzebujesz pomocy, zgłoś się do mnie – uświadomię błędy, które robisz, podpowiem co zmienić, pomogę wyróżnić się z tłumu i zarabiać więcej.

Napisz do mnie: biuro@megamali.pl lub zadzwoń tel. 695-418-909.

Dolkumenty

Podobne wpisy