Dobry sprzedawca – jaki powinien być? Co właściwie oznacza “dobry” w różnych kontekstach? Czy rola sprzedawcy w przedsiębiorstwie jest tak naprawdę ważna?
Na wszystkie te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w poniższym tekście.
Zacznijmy od określenia, czym dokładnie jest zawód sprzedawcy?
W klasyfikacji GOFiN kodów zawodu “sprzedawca” oraz pokrewnych jest kilkadziesiąt, są to między innymi kioskarz, antykwariusz, sprzedawca obwoźny, akwizytor, telemarketer czy pośrednik usług medycznych ale łączy je wszystkie ten sam cel: obsłużenie klienta (osobiście lub zdalnie), zaoferowanie towaru lub usługi oraz sfinalizowanie zakupu wraz z formalnościami.
Sprzedawać można właściwie wszystko: przedmioty materialne (w hurcie lub detalu), usługi materialne (na przykład umycie samochodu, wycieczkę w biurze podroży) lub usługi wirtualne (choćby hostingi, czas reklamowy i wiele innych).
Sprzedawcą może być każdy, nie jest wymagane kierunkowe wykształcenie ani specjalne uprawnienia. Nawet osoby z niepełnosprawnościami mogą się świetnie spełniać w tym zawodzie, na przykład osoby głuchonieme w obsłudze sprzedaży on-line.
Jakie cechy powinien mieć sprzedawca?
Sprzedawcą może być każdy, ale by dobrze wykonywać swoją pracę, powinien mieć wiedzę na temat produktu / usługi, którą sprzedaje, by odpowiedzieć na pytania i wątpliwości klientów. Pożądane są też pewne cechy charakteru, takie jak:
- Komunikatywność i łatwość nawiązywania relacji
- Pewność siebie (umiarkowana – dlaczego – o tym w dalszej części tekstu)
- Kultura osobista
- Umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach
Nie ważne, jakie masz kompetencje, jeśli tylko jesteś posiadaczem tych cech, dalszy rozwój osobisty będzie o wiele łatwiejszy.
Komunikatywność jest niezwykle ważna, od tego zależy pierwsze (i najważniejsze) wrażenie klienta. Nie możesz się bać ludzi ani rozmowy z nimi. Jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, mówiąc “nie wiem” dodaj do tego “ale zaraz się dowiem / sprawdzę to / zapytam przełożonego”. Kontakt wzrokowy jest równie ważny, jak uśmiech.
Pewność siebie nie pozwoli klientowi podważyć twoich słów, podkreśli kompetencje i pokaże, że jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Ale uważaj – “mądrowanie się”, mówiąc kolokwialnie, nie będzie najlepszym sposobem, na udowodnienie swojej racji. Klient może się poczuć urażony a przecież nie o to chodzi.
Kultura osobista nie wymaga omawiania. Żucie gumy, ziewanie, trzymanie rąk w kieszeni czy niegrzeczne odpowiadanie są niedopuszczalne w każdej sytuacji, bez względu czy jesteś klientem czy sprzedawcą.
Sytuacje stresujące niestety są nieodłączną częścią pracy z klientem. Ludzie są tylko ludźmi, jedni są opryskliwi z natury, inni szybko się irytują, gdy coś idzie nie po ich myśli. Zadaniem sprzedawcy jest załagodzenie konfliktu i wyjście z sytuacji kulturalnie a zarazem stanowczo.
Konsekwencja i nieuginanie się na oczekiwania klienta niezgodne z ofertą w połączeniu z elastycznością są jednym z kluczy do sukcesu.
Radzenie sobie w sytuacjach stresujących to też oddzielenie pracy od życia prywatnego. Dotyczy to każdego zawodu. Jeśli masz kryzysową sytuację w rodzinie i wiesz, że nie będziesz mógł/mogła się skupić w pracy, uprzedź o tym przełożonego, czy mógłby na ten dzień oddelegować cię do innych zadań. Zyska na tym każdy: klient, firma i twoi współpracownicy.
Dlaczego dobry sprzedawca to skarb?
Sprzedawca identyfikowany jest z firmą, jest pierwszą osobą, z którą kontakt mają konsumenci. Jeśli jego usługi są na wysokim poziomie, to:
- Zadowolony klient dokonuje zakupu towaru lub usługi, dając zarobek firmie
- Zadowolony klient zostawia dobre opinie w internecie i wśród znajomych, zwiększając zainteresowanie wśród potencjalnych Klientów
- Firma ma zyski więc może utrzymywać miejsca pracy i inwestować
- Zadowolony przełożony z pewnością chętniej udzieli premii 😊
Jeśli jesteś sprzedawcą ale chcesz podnieść swoje kwalifikacje, nie radzisz sobie w pewnych sytuacjach (szczególnie tych stresujących), nie masz umiejętności rozmowy z klientem, a chcesz sprzedawać więcej i lepiej, budować swoją markę i zarabiać więcej, skorzystaj ze szkoleń dla sprzedawców, w wybranym przez Ciebie miejscu.
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
Dobry sprzedawca potrafi przyciągnąć klientów od konkurencji, nawet, jeśli masz droższy ale porównywalny produkt czy usługę. Dobry sprzedawca to wizytówka firmy. Warto więc inwestować w personel i poszerzać jego kompetencje.
Najfajniejszy sklep jaki dziś odwiedzisz to sklep-blachbud.pl