Dobry sprzedawca – jaki powinien być? Co właściwie oznacza “dobry” w różnych kontekstach? Czy rola sprzedawcy w przedsiębiorstwie jest tak naprawdę ważna?
Na wszystkie te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w poniższym tekście.
Zacznijmy od określenia, czym dokładnie jest zawód sprzedawcy?
W klasyfikacji GOFiN kodów zawodu “sprzedawca” oraz pokrewnych jest kilkadziesiąt, są to między innymi kioskarz, antykwariusz, sprzedawca obwoźny, akwizytor, telemarketer czy pośrednik usług medycznych ale łączy je wszystkie ten sam cel: obsłużenie klienta (osobiście lub zdalnie), zaoferowanie towaru lub usługi oraz sfinalizowanie zakupu wraz z formalnościami.
Sprzedawać można właściwie wszystko: przedmioty materialne (w hurcie lub detalu), usługi materialne (na przykład umycie samochodu, wycieczkę w biurze podroży) lub usługi wirtualne (choćby hostingi, czas reklamowy i wiele innych).
Sprzedawcą może być każdy, nie jest wymagane kierunkowe wykształcenie ani specjalne uprawnienia. Nawet osoby z niepełnosprawnościami mogą się świetnie spełniać w tym zawodzie, na przykład osoby głuchonieme w obsłudze sprzedaży on-line.
Jakie cechy powinien mieć sprzedawca?
Sprzedawcą może być każdy, ale by dobrze wykonywać swoją pracę, powinien mieć wiedzę na temat produktu / usługi, którą sprzedaje, by odpowiedzieć na pytania i wątpliwości klientów. Pożądane są też pewne cechy charakteru, takie jak:
- Komunikatywność i łatwość nawiązywania relacji
- Pewność siebie (umiarkowana – dlaczego – o tym w dalszej części tekstu)
- Kultura osobista
- Umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach
Nie ważne, jakie masz kompetencje, jeśli tylko jesteś posiadaczem tych cech, dalszy rozwój osobisty będzie o wiele łatwiejszy.
Komunikatywność jest niezwykle ważna, od tego zależy pierwsze (i najważniejsze) wrażenie klienta. Nie możesz się bać ludzi ani rozmowy z nimi. Jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, mówiąc “nie wiem” dodaj do tego “ale zaraz się dowiem / sprawdzę to / zapytam przełożonego”. Kontakt wzrokowy jest równie ważny, jak uśmiech.
Pewność siebie nie pozwoli klientowi podważyć twoich słów, podkreśli kompetencje i pokaże, że jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Ale uważaj – “mądrowanie się”, mówiąc kolokwialnie, nie będzie najlepszym sposobem, na udowodnienie swojej racji. Klient może się poczuć urażony a przecież nie o to chodzi.
Kultura osobista nie wymaga omawiania. Żucie gumy, ziewanie, trzymanie rąk w kieszeni czy niegrzeczne odpowiadanie są niedopuszczalne w każdej sytuacji, bez względu czy jesteś klientem czy sprzedawcą.
Sytuacje stresujące niestety są nieodłączną częścią pracy z klientem. Ludzie są tylko ludźmi, jedni są opryskliwi z natury, inni szybko się irytują, gdy coś idzie nie po ich myśli. Zadaniem sprzedawcy jest załagodzenie konfliktu i wyjście z sytuacji kulturalnie a zarazem stanowczo.
Konsekwencja i nieuginanie się na oczekiwania klienta niezgodne z ofertą w połączeniu z elastycznością są jednym z kluczy do sukcesu.
Radzenie sobie w sytuacjach stresujących to też oddzielenie pracy od życia prywatnego. Dotyczy to każdego zawodu. Jeśli masz kryzysową sytuację w rodzinie i wiesz, że nie będziesz mógł/mogła się skupić w pracy, uprzedź o tym przełożonego, czy mógłby na ten dzień oddelegować cię do innych zadań. Zyska na tym każdy: klient, firma i twoi współpracownicy.
Dlaczego dobry sprzedawca to skarb?
Sprzedawca identyfikowany jest z firmą, jest pierwszą osobą, z którą kontakt mają konsumenci. Jeśli jego usługi są na wysokim poziomie, to:
- Zadowolony klient dokonuje zakupu towaru lub usługi, dając zarobek firmie
- Zadowolony klient zostawia dobre opinie w internecie i wśród znajomych, zwiększając zainteresowanie wśród potencjalnych Klientów
- Firma ma zyski więc może utrzymywać miejsca pracy i inwestować
- Zadowolony przełożony z pewnością chętniej udzieli premii 😊
Jeśli jesteś sprzedawcą ale chcesz podnieść swoje kwalifikacje, nie radzisz sobie w pewnych sytuacjach (szczególnie tych stresujących), nie masz umiejętności rozmowy z klientem, a chcesz sprzedawać więcej i lepiej, budować swoją markę i zarabiać więcej, skorzystaj ze szkoleń dla sprzedawców, w wybranym przez Ciebie miejscu.
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
![Man Standing Beside Man Holding Gray Golf Club](https://megamali.pl/wp-content/uploads/2024/02/man-standing-beside-man-holding-gray-golf-club-1325724-1024x726.jpg)
Dobry sprzedawca potrafi przyciągnąć klientów od konkurencji, nawet, jeśli masz droższy ale porównywalny produkt czy usługę. Dobry sprzedawca to wizytówka firmy. Warto więc inwestować w personel i poszerzać jego kompetencje.
Najfajniejszy sklep jaki dziś odwiedzisz to sklep-blachbud.pl