Co zrobić, by zwiększyć ilość klientów?
Spadek ilości klientów spędza sen z oczu każdemu przedsiębiorcy. Mniej klientów, to mniej sprzedanych towarów lub usług, czyli mniejsze przychody. Nie ma uniwersalnych sposobów na pozyskanie nowych klientów, lub powrotu tych stałych, ale warto przyjrzeć się powodom tych spadków i spróbować je zniwelować. Oczywiście każdy przypadek powinno się analizować indywidualnie.
Artykuł ma charakter informacyjny i nie jest złotą metodą na odzyskanie klientów i zwiększenie obrotów. Czasami potrzeba fachowego spojrzenia na całość działalności i analizę wielu aspektów. W takich sytuacjach zgłoś się do doradcy biznesowego.

Sprawdź opinie o twojej firmie
Czy regularnie sprawdzasz opinie o swojej działalności? Wizytówka na mapach google to must have każdej firmy. Dzięki niej klienci odnajdą cię w każdym wyszukaniu w okolicy, poza tym możesz ją dowolnie edytować i nie płacić za nią, jak w przypadku strony www. Dodatkowo klienci mogą zostawiać opinie o twoich usługach, dzięki czemu inni, szukający podobnych usług, mogą trafić właśnie do ciebie. Jeśli natomiast pojawiają się złe opinie, musisz zrobić trzy rzeczy:
- Przyjrzeć się powodowi złych opinii i postarać się je jak najszybciej poprawić. Czy spadła jakość towarów, które sprzedajesz albo wydłużył się czas dostawy – popracuj nad tym, by klient był usatysfakcjonowany.
- Odpowiadać na opinie – rzeczowo, kulturalnie i spokojnie, by pokazać innych czytającym, że opinia jest bezzasadna lub niesprawiedliwa. Pamiętaj jednak, że jeśli zła opinia jest prawdziwa, należy postarać się wyjaśnić sytuację. Najlepszym sposobem jest zaproszenie niezadowolonego klienta na spotkanie, udzielenie rabatu albo próby naprawy towaru.
- Jeśli pojawiła się opinia opisująca sytuację, która nie miała miejsca, należy ją zgłosić do google jako nieprawdziwą. A wcześniej, jak w punkcie wyżej, odpowiedzieć by inni potencjalni klienci widzieli, że reagujesz.
Nie tylko na google można dawać opinie na temat firm. Istnieje wiele serwisów branżowych, jak na przykład Booksy dla usług beauty czy Booking dla hoteli. Serwisy sprzedażowe jak Allegro również umożliwiają dodawanie opinii o transakcjach oraz towarze i te opinie są o tyle prawdziwe, że możliwość ich dodania jest dopiero po dokonaniu zakupu. Tym bardziej wtedy należy je sprawdzać, analizować i wyciągać z nich naukę.
Porównaj się z konkurencją
Złą praktyką jest ciągłe porównywanie się do konkurencji, jeszcze gorzej jest naśladować ją. Jednak trzeba śledzić jej działania by nie odstawać zbytnio i nie być w tyle. Czasem inne firmy drastycznie obniżają ceny albo ruszają z agresywną kampanią reklamową, przez co zainteresowanie twoją oferta maleje. Jeśli nie jesteś w stanie dogonić konkurencyjnej firmy cenami (bo na przykład masz towar z innej dostawy, zmienił się kurs walut czy masz większe koszty utrzymania), postaraj się czymś wyróżnić! Jeśli konkurencja wprowadza na rynek nowy towar, sprowadź jego odpowiednik. Jeśli poszerzają asortyment – wyspecjalizuj się w czymś i zdobądź zaufanie fachowców. Najważniejsze, by działać, rozwijać się i pamiętaj – nigdy nie mów źle o konkurencji! Współpraca na pewnych płaszczyznach przyniesie ci więcej korzyści, niż negowanie czyjejś pracy.

Po więcej porad biznesowych kliknij TUTAJ
Kontroluj pracowników
Jeśli zatrudniasz pracowników, musisz im zaufać, że wykonują powierzone im zadania prawidłowo. To pracownik pracuje na sukces firmy, dlatego musi być zachowana równowaga – szacunek pracodawcy dla personelu i odwrotnie. Niestety często pracownik zachowuje się wzorowo w obecności przełożonego czy szefa, zaś poza zasięgiem jego wzroku maleje jego zaangażowanie. Nieraz spotkałam sytuacje, gdy sprzedawca w obecności szefa był uśmiechnięty i elokwentny, a innego dnia obsługiwał klienta lekceważąco, wręcz niemiło. Takie sytuacje są niedopuszczalne. Najlepszym sposobem by to sprawdzić, jest zaangażowanie „Tajemniczego klienta„. Jest to osoba, która nie tylko dokona zakupienia produktu czy usługi, ale profesjonalnie oceni wartość pracowników, ich zaangażowanie, zachowania w stresujących sytuacjach. Przy okazji „tajemniczy klient” wytknie inne niedogodności psujące wizerunek firmy lub zniechęcające do skorzystania z jej usług. Możesz poprosić o taką usługę kogoś znajomego, ale ważne by była to osoba absolutnie obiektywna. Każdą krytykę traktuj jako naukę a nie atak.
Warto też inwestować w szkolenia podnoszące kwalifikacje personelu, nie ważne czy to sprzedawca, konsultant, sprzątaczka czy technik. Każda osoba pracująca w twojej firmie jest jej częścią i należy dbać o nie tak samo, jak o finanse, wizerunek czy kontrahentów.

Oferuj coś więcej…
Psychologia biznesu mówi jasno – bez względu na branżę, klient lubi być rozpieszczany. Nie ważne, czy to prezent, dodatkowy rabat, kod promocyjny czy inna forma zachęcenia go do skorzystania z „tej wyjątkowej oferty”. Jak to zrobić?
Długopisy firmowe, smyczki czy podkładki pod myszkę to przeżytki lądujące w 90% w dolnej szufladzie. Jeśli chcesz rozdawać klientom upominki, niech będzie to coś, z czego będą naprawdę korzystać, w zależności od branży. Kubek z twoim logo do robienia koktajli, jeśli sprzedajesz sypkie suplementy. Piłeczka antystresowa w studio tatuażu.. Otwieracz do piwa jeśli prowadzisz browar. U wielu klientów podarunek wywoła poczucie zobowiązania, by wrócić do ciebie, u innych zapracuje logo i rozpoznawalność.
Nie tylko gadżety są fajną formą zachęty do zakupu. Promocje cenowe, dodatkowo do zakupów typu „kup dwa a trzeci otrzymasz gratis” są bardzo popularnymi metodami zwiększenia sprzedaży i zachęty dla klientów, by skorzystać właśnie z twojej oferty.
W przypadku usług jest trochę trudniej wymyśleć coś ciekawego. Może warto podkreślić dojazd do klienta i wycena gratis? Albo sprzątanie obiektu wraz z konserwacją po remoncie? Bądź kreatywny i staraj się wyróżnić z tłumu.
Bądź widoczny!
Żeby klient do ciebie trafił, musi cię znaleźć! Twój lokal powinien być widoczny, obrandowany tak, by wyło wiadomo czym się zajmujesz. Widoczność z internecie jest jeszcze ważniejsza. W końcu ponad 80% Polaków korzysta z wyszukiwania danych w sieci. Wizytówka w gogle jest konieczna. Strona www jest super, jeśli chcesz zawrzeć z niej dużą ilość informacji, prowadzić e-sklep lub pokazać swoje usługi. Profil w mediach społecznościowych traktuj bardziej jako formę komunikacji z potencjalnymi klientami.
Widoczność to też rozpoznawalność. Firmowe logo, pewne zabiegi wizualne i marketingowe mogą naprawdę pomóc w zbudowaniu twojej marki osobistej. Jak to zrobić? Zapraszam do konsultacji 🙂
To tylko kilka zabiegów pozwalających na zwiększenie ilości klientów. Pamiętaj jednak, że najbardziej skuteczną metodą reklamy jest polecenie. Jeśli prowadzisz firmę z pasją, wykonujesz usługi na wysokim poziomie i obsługa klienta jest dobra, to klienci sami będą się do ciebie zgłaszać.
