10 zasad udanego biznesu
czyli o czym musi pamiętać każdy przedsiębiorca.
Własny biznes to nie tylko praca i źródło utrzymania. Biznes, powinien też sprawiać przyjemność, pozwalać się ciągle rozwijać. Prowadzenie firmy nie jest łatwe, szczególnie Polsce, kraju ze skomplikowanym systemem podatkowym i zawiłymi przepisami.
Własna firma wiąże się ze stałymi kosztami takimi jak podatki, składki zdrowotne, czy opłaty dla biura księgowego.
Niezależnie od tego, czy dopiero zakładasz swoje własne JDG, czy już jesteś doświadczonym przedsiębiorcą, musisz znać pewne zasady pomagające
w osiągnięciu sukcesu. Korzystaj z doświadczenia innych i wyciągaj z nich naukę, by poprawić działanie swojej firmy. Nie ważne czy to osiedlowa kwiaciarnia, usługi budowlane, kawiarnia specjalizująca się w sernikach czy duże biuro zatrudniające pracowników – mechanizmy są podobne.
Jeśli prowadzisz własny biznes, musisz znać te 10 zasad,
których dobrze jest się trzymać, by osiągnąć większy sukces.
1. ANALZUJ FINANSE
Mając pełną kontrolę nad przepływem pieniędzy w firmie, możesz zaplanować wydatki, przewidzieć ile możesz odłożyć na dany cel. Jeśli prowadzisz JDG kontrola nad finansami jest trochę trudniejsza, niż w przypadku Spółki:
w JDG bardzo ważne jest, by oddzielić pieniądze „firmowe” od „prywatnych”. Dobrą praktyką jest regularne wypłacanie sobie „pensji” niezbędnej do życia, tego poza biznesem.
Skrupulatnie prowadź bilanse, by nie wydawać więcej niż zarabiasz.
Kontroluj koszty firmy i reaguj, gdy obroty spadają. Regularnie płać dostawcom, pracownikom, urzędom. Unikniesz w ten sposób długów.
Twój księgowy powinien ci regularnie raportować bilanse, a jeśli tego nie robi – poproś go o to.
2. PEWNOŚĆ SIEBIE
Pewność swojej marki i swoich usług pomogą Ci w rozmowie z kontrahentami, w promowaniu firmy. Nie można być wstydliwym czy nieśmiałym w biznesie. Trzeba przeć do przodu z przekonaniem o wartości produktu,
Nie ulegaj klientom mówiącym, że „ktoś inny ma taniej”, bo twoje usługi są na tyle dobre, że warto zapłacić za nie trochę więcej, niż u konkurencji. Bo skoro konkurencja ma taniej, to dlaczego klient wybrał właśnie twoją ofertę?
3. NIE BIERZ KREDYTÓW
Nie bierz kredytu na utrzymanie firmy i bieżące opłaty!
Kredyt inwestycyjny jest dobry, bo daje szansę zwiększenia twoich obrotów
w przyszłości, ale zaciąganie kredytów na pokrycie bieżących opłat jest pierwszym gwoździem do trumny twojego biznesu. Jeśli musisz się posiłkować środkami zewnętrznymi, by opłacić wynagrodzenia, bieżące opłaty, zaległe faktury lub rachunki – przemyśl dobrze, czy jest sens dalej ciągnąć taki biznes?
Firma ma dawać satysfakcję i zarobek, jeśli ciągnie cię w dół – powiedz stop!

4. ROZWIJAJ SIĘ I POWIĘKSZAJ KOMPETENCJE
Ucz się, uczęszczaj na kursy doszkalające, zapisuj się na szkolenia czy webinary, zwiększaj swoją wiedzę i bądź super-specjalistą w swojej dziedzinie!
Dzięki temu nie zatrzymasz się w miejscu, będziesz na bieżąco z trendami czy przepisami. Będziesz bieglej rozmawiać z klientem, który widząc, że masz wiedzę, bardziej będzie szanował twoje zdanie i twoją pracę. Zyskasz zaufanie i nowych klientów. Wiedzy nigdy za wiele!
5. KONTAKTOWOŚĆ I PRZYJEMNE OBYCIE
Mówienie na temat, rzeczowo, z szacunkiem, będąc przy tym miłym
i kontaktowym to sekret bycia lubianym przez klientów. Odbieraj telefony, oddzwaniaj, jeśli nie możesz w danym momencie rozmawiać.
Odpisuj na maile najszybciej jak się da, stawiaj się punktualnie na spotkania
a jeśli coś ci wypadnie – od razu informuj o tym klienta.
I pamiętaj – klient ma (prawie) zawsze rację – przynajmniej daj mu tak myśleć. Zbudowane relacje często owocują powrotem klienta.
6. HIGIENA PRACY
Oddzielaj życie prywatne od zawodowego. Klient, który dzwoni do ciebie
w sobotnie popołudnie nie szanuje twojego czasu i twojej pracy, więc dlaczego ty masz szanować jego? Nie rezygnuj z urlopu i dbaj o swoje hobby – wypoczęty umysł to lepsza koncentracja w pracy. A jeśli pracujesz w domu, postaraj się
o wydzielenie przestrzeni roboczej. Biurko oddzielone nawet kwietnikiem czy parawanem pozwoli lepiej się skoncentrować.
Miej czas na własne pasje, rozwój, odpoczynek i rodzinę. Nie rozmawiaj przy rodzinnym stole o pracy.
7. SZANUJ KONKURENCJĘ
Im bardziej z konkurencją walczysz, tym mniej energii masz na prowadzenie swojego biznesu. Czasami warto z konkurencją nawiązać współpracę, wspierać swoją branżę, wymieniać się doświadczeniami czy ostrzegać przed nieuczciwymi klientami.
Jeśli konkurencja osiąga sukcesy większe niż ty, to zamiast niezdrowo zazdrościć i rwać sobie włosy w głowy, obserwuj ich działania i spróbuj zrobić podobnie – widocznie ich działania są skuteczne.
I pamiętaj! O konkurencji mów dobrze albo wcale.
Szczególnie przy klientach.
8. BĄDŹ KREATYWNY / KREATYWNA
Zaszalej z reklamą, zmień ofertę, wyróżnij się na tle konkurencji, myśl nieszablonowo – dzięki temu zapadniesz klientom w pamięć będą rozpoznawać twoją markę i korzystać z usług.
Ludzie lubią, gdy coś jest unikatowe, niespotykane albo też maksymalnie uproszczone. Różowe uniformy pracowników w sklepie budowlanym? Sadzonka fikusa w gratisie do każdego zakupionego fotela? Twój własny e-book
z poradami dla agentów nieruchomości? Czemu nie?
Myśl! Działaj! Ciesz się biznesem na różnych płaszczyznach!

9. NIE BÓJ SIĘ PODEJMOWAĆ DECYZJI
Nawet, jeśli są one kontrowersyjne albo mają wywrócić twoje życie zawodowe
o 180 stopni. Zmień profil firmy, jeśli czujesz wypalenie. Zamknij biznes, jeśli przynosi straty. Zwolnij ludzi, jeśli szkodzą twojej firmie. Poszerz działalność firmy na cały kraj, jeśli masz takie możliwości. Oddaj zarządzanie zaufanemu pracownikowi, jeśli sam sobie nie radzisz. Zrób cokolwiek, by zmienić stan, w którym się źle czujesz.
Nie bój się zmian, bo tylko one są gwarantem podtrzymania ekspresji.
10. POZBĄDŹ SIĘ SENTYMENTÓW
Biznes to biznes, patrz na swoje dobro i swoje finanse.
Nie stać cię na utrzymanie pracownika ale nie zwolnisz go, bo się kumplujecie? Miło, że dbasz o jego finanse i stabilność zatrudnienia. Pomyśl jednak, czy on też się przejmuje twoimi problemami (szczególnie finansowymi)?
Sentymenty są dobre przy oglądaniu zdjęć rodzinnych. Sentymenty nie opłacą twoich rachunków ani nie wykonają usługi. Firma musi funkcjonować dobrze
i przynosić zysk, a nie sprawiać przyjemność otoczeniu (ale jeśli jedno idzie w parze z drugim, to cudownie!).
Co robić, by poprawić działanie firmy?
Jeśli twój biznes ma problemy i nie wiesz, jak je rozwiązać, klienci odchodzą
a nowych nie przybywa, telefon milczy, koszty rosną i potrzebujesz obiektywnego spojrzenia na całość – możemy ci pomóc.
Firma wolna od sentymentów
Wielu przedsiębiorców, pomimo strat, jakie przynosi firma, ciągnie ją dalej. Myślą wtedy,
że jakoś to będzie, że zmieni się koniunktura, kryzys minie albo poszczęści się.
Że „jakoś to będzie”.
Czasem dochodzi tradycja rodzinna lub lokalna, wstyd przed przyznaniem się do porażki.
Tymczasem biznes powinien być całkowicie odarty z sentymentów. Dlaczego?
Bo sentyment nie opłaci ci ZUSu czy rachunku za prąd. Sentyment nie wypłaci pensji
pracownikom, a oni szczególnie nie będą mieć sentymentów, kiedy będą składać wypowiedzenia.
Pamiętaj o tym. I kalkuluj na chłodno.
Czy wiesz, że strona na którą trafiłeś
to więcej ciekawostek oraz porad dotyczących
biznesu i marketingu?
Stawiamy na edukację i pomoc dla małych i mikrofirm.
Przeprowadzamy Biznesowe Rewolucje i obsługujemy marketingowo firmy, kompleksowo.
Zobacz nasz kanał na YouTube i dowiedz się więcej!
