10 zasad udanego biznesu

czyli o czym musi pamiętać każdy przedsiębiorca.

Własny biznes to nie tylko praca i źródło utrzymania. Biznes, powinien też sprawiać przyjemność, pozwalać się ciągle rozwijać. Prowadzenie firmy nie jest łatwe, szczególnie w Polsce, kraju ze skomplikowanym systemem podatkowym i zawiłymi przepisami. Własna firma wiąże się ze stałymi kosztami takimi jak podatki, składki zdrowotne czy opłaty biura księgowego.

Niezależnie od tego, czy dopiero zakładasz swoje własne JDG, czy już jesteś doświadczonym przedsiębiorcą, musisz znać pewne zasady pomagające w osiągnięciu sukcesu. Korzystaj z doświadczenia innych i wyciągaj z nich naukę, by poprawić działanie swojej firmy. Nie ważne czy to osiedlowa kwiaciarnia, usługi budowlane, kawiarnia specjalizująca się w sernikach czy duże biuro zatrudniające pracowników – mechanizmy są podobne.

Jeśli prowadzisz własny biznes, powinieneś / powinnaś poznać te 10 podstawowych zasad, których dobrze jest się trzymać, by osiągnąć większy sukces.

Woman in Blue Long Sleeve Dress Standing Beside the Flowers

1 ANALZUJ FINANSE

Skrupulatnie prowadź bilanse, nie wydawaj więcej niż zarabiasz, kontroluj koszty firmy i reaguj, gdy obroty spadają. Unikniesz w ten sposób długów. Twój księgowy powinien ci regularnie raportować bilanse, a jeśli tego nie robi – poproś go o to.

2 PEWNOŚĆ SIEBIE

Pewność swojej marki i swoich usług pomogą Ci w rozmowie z kontrahentami. Nie ulegaj klientom mówiącym, że “ktoś inny ma taniej”, bo twoje usługi są na tyle dobre, że warto zapłacić za nie trochę więcej, niż u konkurencji. Tylko musisz być sam/a o tym przekonany/a!

3 NIE BIERZ KREDYTÓW

Nie bierz go na utrzymanie firmy! Kredyt inwestycyjny jest dobry, bo zwiększy twoje obroty w przyszłości ale zaciąganie kredytów na pokrycie bieżących opłat jest pierwszym gwoździem do trumny twojego biznesu. Jeśli musisz się posiłkować kredytem, by opłacić zaległe faktury lub rachunki – przemyśl dobrze, czy jest sens dalej ciągnąć taki biznes.

4 ROZWIJAJ SIĘ I POWIĘKSZAJ KOMPETENCJE

Ucz się, uczęszczaj na kursy doszkalające, zapisuj się na szkolenia czy webinary, zwiększaj swoją wiedzę i bądź super-specjalistą w swojej dziedzinie. Dzięki temu nie zatrzymasz się w miejscu, będziesz na bieżąco z trendami czy przepisami. Będziesz bieglej rozmawiać z klientem, który widząc, że masz wiedzę, bardziej będzie szanował twoje zdanie i twoją pracę. Wiedzy nigdy za wiele.

5 KONTAKTOWOŚĆ I PRZYJEMNE OBYCIE

Mówienie na temat, rzeczowo, będąc przy tym miłym i kontaktowym to sekret bycia lubianym przez klientów. Odbieraj telefony, oddzwaniaj, jeśli nie możesz rozmawiać. Odpisuj na maile, stawiaj się punktualnie na spotkania a jeśli coś ci wypadnie – od razu informuj o tym klienta. I pamiętaj – klient ma (prawie) zawsze rację – przynajmniej daj mu tak myśleć. Zbudowane relacje często owocują powrotem klienta.

6 HIGIENA PRACY

Koniecznie oddzielaj życie prywatne od zawodowego. Klient, który dzwoni do ciebie w sobotnie popołudnie nie szanuje twojego czasu i twojej pracy, więc dlaczego ty masz szanować jego? Nie rezygnuj z urlopu i dbaj o swoje hobby – wypoczęty umysł to lepsza koncentracja w pracy. A jeśli pracujesz w domu, postaraj się o wydzielenie przestrzeni roboczej. Biurko oddzielone nawet kwietnikiem czy parawanem pozwoli lepiej się skoncentrować.

7 SZANUJ KONKURENCJĘ

Im bardziej z konkurencją walczysz, tym mniej energii masz na prowadzenie swojego biznesu. Czasami warto z konkurencją nawiązać współpracę. A jeśli osiągają sukces większy od ciebie, to zamiast niezdrowo zazdrościć i rwać sobie włosy w głowy, obserwuj ich działania i spróbuj zrobić podobnie – widocznie ich działania są dobre. I pamiętaj! O konkurencji mów dobrze albo wcale.

8 BĄDŹ KREATYWNY / KREATYWNA

Zaszalej z reklamą, zmień ofertę, wyróżnij się na tle konkurencji, myśl nieszablonowo – dzięki temu zapadniesz klientom w pamięć. Ludzie lubią, gdy coś jest unikatowe, niespotykane albo też maksymalnie uproszczone. Różowe uniformy pracowników w sklepie budowlanym? Sadzonka fikusa w gratisie do każdego zakupionego fotela? Twój własny e-book z poradami dla handlarzy nieruchomości? Czemu nie? Myśl! Działaj!

9 NIE BÓJ SIĘ PODEJMOWAĆ DECYZJI

Nawet, jeśli są one kontrowersyjne. Zmień profil firmy, jeśli czujesz wypalenie. Zamknij biznes, jeśli przynosi straty. Zwolnij ludzi, jeśli szkodzą twojej firmie. Poszerz działalność firmy na cały kraj, jeśli masz takie możliwości. Oddaj władanie zaufanemu pracownikowi. Zrób cokolwiek, by zmienić ten stan. Nie bój się zmian, bo tylko one są gwarantem podtrzymania ekspresji.

10 POZBĄDŹ SIĘ SENTYMENTÓW

Biznes to biznes, patrz na swoje dobro i swoje finanse. Nie stać cię na utrzymanie pracownika ale nie zwolnisz go, bo się kumplujecie? Miło, że dbasz o jego finanse i stabilność zatrudnienia. Pomyśl jednak, czy on też się przejmuje twoimi problemami? Sentymenty są dobre przy oglądaniu zdjęć rodzinnych. Firma musi funkcjonować dobrze i przynosić zysk, a nie sprawiać przyjemność otoczeniu (ale jeśli jedno idzie w parze z drugim, to cudownie!).

Co robić, by poprawić działanie firmy?

Jeśli twój biznes ma problemy i nie wiesz, jak je rozwiązać, klienci odchodzą a nowych nie przybywa, telefon milczy, koszty rosną i potrzebujesz obiektywnego spojrzenia na całość – możemy ci pomóc.

Zobacz czym są “Biznesowe rewolucje” .

Bądź na bieżąco! Sprawdzaj aktualności na Profilu MegaMali na Facebook

Fiszka z prtzypomnieniem "Zadzwonić do doradcy biznesowego"

Firma wolna od sentymentów

Wielu przedsiębiorców, pomimo strat, jakie przynosi firma, ciągnie ją dalej. Myślą wtedy, że jakoś to będzie, że zmieni się koniunktura, kryzys minie albo poszczęści się. Że “jakoś to będzie”. Czasem dochodzi tradycja rodzinna lub lokalna, wstyd przed przyznaniem się do porażki. Tymczasem biznes powinien być całkowicie odarty z sentymentów. Dlaczego? Bo sentyment nie opłaci ci ZUSu czy rachunku za prąd. Sentyment nie wypłaci pensji pracownikom, a oni szczególnie nie będą mieć sentymentów, kiedy będą składać wypowiedzenia.

Pamiętaj o tym. I kalkuluj na chłodno.

Jeśli masz problem z organizacją we własnej firmie, obroty spadają czy klienci odchodzą, sprawdź czy Biznesowe Rewolucje są dla ciebie.

Podobne wpisy