Jak zarządzać zespołem? Jak zarządzać pracownikami?

Każdy właściciel firmy, manager, kierownik, dyrektor czy inna osoba zarządzająca, boryka się
z różnymi problemami związanymi z firmą. Musi wiedzieć, jak promować swoje usługi, jak
dotrzeć do klientów, kontrolować finanse, zdobywać kontakty, wywiązywać się z zamówień
i przede wszystkim – jak zarządzać zespołem pracowników.

W każdej grupie ludzi, bez względu na jej charakter, dochodzi do nieporozumień, scysji i antypatii – taka już jest ludzka natura. Pojawiają się też pomyłki w przydzielanych zadaniach, dezinformacja
i tym podobne. Lider, kierownik, manager, dyrektor, brygadzista – nazw i rodzajów stanowisk jest mnóstwo, ale mają to samo zdanie – uporządkowanie i zaplanowanie pracy zespołu, zapanowanie nad chaosem i kontrolowanie działań. Każdy lider musi mieć pewne cechy charakteru, które pozwolą mu na takie działania, ale potrzebuje też dodatkowych wskazówek. I właśnie w tym celu powstał ten artykuł. Można oczywiście skorzystać ze specjalnych szkoleń maganerskich, w których jest dużo mowy o technikach psychologicznych i standardach działania, ale czy przekładają się one faktycznie na rzeczywistość – to pozostawiam ocenie tym, którzy po takich szkoleniach są.

Najtrudniejszy początek.

Przyjęcie stanowiska lidera wiąże się z poznaniem nowego zespołu ludzi i specyfiką pracy firmy.
Większość stara się zrobić jak najlepsze wrażenie, czasem pokazać swoją pozycję i wyższość,
inni przyjmują postawę przyjacielską i pomocną, by zdobyć zaufanie współpracowników.
Każda z tych „prezentacji” ma pewne zalety, ale najważniejsze jest być od samego początku szczerym i nie udawać kogoś, kim się nie jest. To, jak zaczniesz swoją karierę będzie miało wpływ przez cały czas na to, jak cię będą ludzie postrzegać i jak się będzie układać współpraca.

Co powinieneś zrobić?
– Kiedy przedstawiasz się zespołowi, powiedz o sobie kilka słów: jakie masz doświadczenie,
jakie masz metody działania i przede wszystkim – jakie masz oczekiwania wobec zespołu.
– Poznaj każdego pracownika z osobna, poproś ich by również się przedstawili, czym się zajmują, jakie są ich mocne strony – dzięki temu łatwiej będzie ci przydzielać zadania i panować nad wszystkim.
– Nie mów źle ani o poprzedniej pracy, ani o konkurencji. Ogólnie zachowaj prywatne poglądy
dla siebie.
– Ustal już na samym początku jaki jest cel działania zespołu, co jest do zrobienia, w jakim czasie.
– Jasno określ co jest zabronione, niemile widziane i niewskazane.
– Podkreślaj istotę działania drużynowego, by każdy członek zespołu wiedział, że jego obecność
jest znacząca dla ogółu.

Czego nie powinieneś robić?
– Nie staraj się na siłę być kimś innym, nie próbuj nikogo wystraszyć ani być na siłę przyjacielski.
– Nie mów za dużo o niczym, skupiaj się na faktach by zespół wiedział, że tak powinna wyglądać praca.
– Nie sugeruj, że możesz stosować mobbing, nawet jeśli to miałby być żart.
– Zachowuj się profesjonalnie, zwracaj się tak samo do każdego, bez względu na jego płeć, wygląd czy wyznanie. Przecież najważniejsze jest to, jak kto pracuje a nie, co robi w czasie wolnym.

Stosując się do tych kilku zasad możesz zrobić dobre wrażenie na samym początku i zabrać się
do wdrażania założeń w działanie zespołu.

Komunikacja to podstawa.

Jasne, czytelne komunikaty, z dokładnym wskazaniem personalnym to sposób na brak pomyłek.
– Jeśli będziesz czytelnie przekazywać informacje, nikt ci nie zarzuci, że nie wiedział, nie zrozumiał.
– Jeśli masz do przekazania informację dla całego zespołu, skieruj się do konkretnej osoby,
wtedy ona będzie miała poczucie odpowiedzialności, by cały zespół zrozumiał polecenie.
– Komunikuj się zawsze wtedy, gdy wymaga tego sytuacja, nie odkładaj zadań na później.
– Wyrażaj się jasno, bez metafor, przenośni i podtekstów. I tego samego oczekuj od członków zespołu.
– Zachowuj kulturę osobistą i wykazuj empatię, gdy jest to potrzebne.

Kiedy komunikacja jest poprawna, czyli obie strony się wzajemnie wysłuchują, wzrasta poziom zaufania i poczucie bezpieczeństwa, pracownik nie boi się zadawać pytań czy zgłaszać sugestii.

Podział zadań.

Slider 3 grafika spotkanie biznesowe

Niezwykle ważne jest przydzielenie zadań poszczególnym pracownikom. W tym celu dobrze jest zapoznać się z umiejętnościami każdego z nich. Unikniesz w ten sposób straty czasu poświęconego na dodatkowe szkolenia a także zminimalizujesz ryzyko pomyłek i opóźnień.

– Rozdzielaj zadania jasno i konkretnie, wskazując na osoby lub grupy osób, by nie było niedopowiedzeń czy domysłów, zrzucania wzajemnego winy itp. Określ czas wykonania zadania
i kontroluj jego postępy. Dobrze jest to robić pisemnie w systemie firmowy, jeśli takowy istnieje, rozpisać na planerze albo rozesłać wiadomości mailem – jakkolwiek, byle by pozostał ślad po poleceniu, nic na przysłowiową „gębę”.
– Zadania powinny być wyznaczane zgodnie z kwalifikacjami oraz stanowiskami pracowników: nie można posadzić na wózek widłowy kogoś bez uprawnień czy wysłać w trasę kogoś bez prawa jazdy – dlatego sprawdzaj kwalifikacje, żądaj okazania odpowiednich certyfikatów itp.
– Zadania powinny być też przydzielane zgodnie z przepisami prawa pracy oraz BHP oraz tak,
by ich wykonanie było możliwe w czasie pracy (nie dotyczy to umów o dzieło i umów
z nienormowanym czasem pracy).
– Pamiętaj o wsparciu pracowników, o szkoleniach i wdrażaniu systemów czy mechanizmów,
które mogą wspomagać działania i ułatwiać pracę. Dobrze to wpływa na morale i zaangażowanie.

Dobrze delegowane zadania (również na bieżąco) to ich szybka i sprawna realizacja, bez względu
na branżę i charakter działalności. Dzięki temu w razie nieobecności lidera, personel wie
co ma robić i do kogo się zwrócić o pomoc, każdy jest odpowiedzialny za swoją działkę
i jej pilnuje.

Kontrola i sprawdzanie wyników.

Zadania przydzielone, wszyscy zajęli się swoją pracą, pora na kontrolowanie efektów.
– Oczekuj wyników i poprawnego wykonania zadań, w końcu taki jest cel!
– Okaż pracownikom zaufanie i pozwól na samodzielność, mimo wszystko regularnie kontrolując ich działania – bądź dla nich wsparciem ale wymagaj!
– Zachęcaj do samodzielnego raportowania i buduj poczucie odpowiedzialności za powierzone działania – poproś o regularne sprawozdania, ale zachowaj rozsądną częstotliwość, by się nie okazało, że raporty zajmują więcej czasu, niż samo zadanie
– Jeśli widzisz, że ktoś sobie nie radzi, działaj od razu: przenoś ludzi, zamieniaj zadania tak,
aby wszystko grało jak w zegarku, wspieraj jeśli trzeba. Ale gdy nie ma efektów…

Gdy pracownik nie radzi sobie pomimo szkoleń i wsparcia, albo, co gorsza, wymiguje się od czynności, świadomie robi błędy, nie dotrzymuje terminów i tak dalej – należy rozważyć rozwiązanie stosunku pracy. Zadaniem lidera jest zbudowanie zespołu, w którym wszystko działa, są przydzielone zadania i efekty pracy, więc jeśli ktoś opóźnia pracę zespołu czy nawet doprowadza do strat firmy – powinien być odsunięty lub zwolniony. Pamiętaj, że nie ma ludzi niezastąpionych, a relacje i stosunki w pracy są bardzo ważne.

Relacje z personelem.

Zespłół w firmie porwadzący ważne rozmowy

Relacje między pracownikami a także między pracownikiem a przełożonym
są niezwykle ważne w każdej firmie,
bez względu na branżę, wielkość przedsiębiorstwa czy ilość zatrudnionych ludzi.

Pracownik, który ma być efektywny, powinien przyjść do pracy z przyjemnością, a nie
z niechęcią i tak zwaną „duszą na ramieniu”.
Statystyki są nieubłagane – przez problemy
w pracy, związane z nieprzyjemną atmosferą, mobbingiem i stresem szacuje się, że w Polce na depresję choruje około 1,2 mln osób.

Zadaniem twoim, jako lidera, jest pilnowanie tego, by relacje między pracownikami były
poprawne, musisz pilnować, by:
– wszyscy byli traktowani równo i sprawiedliwie
– wszyscy wywiązywali się ze swoich zadań
– wszelkie konflikty były łagodzone, wyjaśniane i rozwiązywane
– każdy pracownik czuł się wynagradzany adekwatnie do swoich umiejętności i wykonywanych zadań a przepisy Prawa Pracy były przestrzegane

W każdym zespole, nawet tym dwuosobowym, może się trafić ktoś, kto wprowadza kwaśną atmosferę, dokucza współpracownikom, kłamie, nastawia ludzi przeciwko sobie, stosuje mobbing
i tym podobne. Takie osoby powinno się usuwać z zespołu, dla zdrowia psychicznego wszystkich, ponieważ to ono, oraz poczucie komfortu i bezpieczeństwa wpływa na efektywność firmy.

Stosunki między przełożonym a podwładnym powinny być poprawne.
Niedobrą praktyką jest zbytnie zacieśnianie relacji, począwszy od przyjaźni po te bardziej intymne. Powód jest banalny – zawsze osoba bliska, z którą się sympatyzuje, będzie traktowana bardziej ulgowo, a ktoś inny będzie poszkodowany.
– Zatraca się obiektywizm, nie dostrzega błędów i zawsze stara się taką osobę bronić.
– Inne osoby z zespołu mogą się czuć traktowane gorzej, co wpływa źle na morale.
– Trudno jest przyjaciela zwolnić nawet, jeśli jego praca pozostawia wiele do życzenia.
Dlatego oddzielenie pracy od życia prywatnego jest niezwykle istotne i w związku z tym wiele firm wprowadza swoje wewnętrzne regulaminy / politykę, w które określ zasady panujące i osoba podpisująca umowę o pracę, musi się z taką polityką zapoznać i jej przestrzegać.

Lider musi być osobą potrafiącą zorganizować pracę zespołu.
Musi też być sprawiedliwy
i wymagający. Jeśli nie będzie on potrafił egzekwować od swoich
podwładnych tego, by realizowali powierzone im zadania,
będzie zbyt pobłażliwy, będzie się bał odezwać, a w skrajnych
przypadkach dać naganę czy zawnioskować o zwolnienie pracownika, nie powinien być liderem. Jeśli lider nie potrafi się wstawić za swoimi podwładnymi,
gdy tego potrzebują, to też nie powinien być liderem.
Lider musi być łącznikiem, negocjatorem, nadzorcą,
musi budzić respekt i być godnym zaufania.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zapanowaniu nad swoimi pracownikami
skontaktuj się z nami!

Podobne wpisy