Jak rozkręcić firmę sprzątającą?

Jak zacząć? Jak znaleźć nowych klientów?
Jak zwiększyć zasięgi?

Jeśli planujesz otworzyć własną firmę, ale nie dysponujesz środkami na jej rozruch, działalność z usługami sprzątania jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Dlaczego? Jest to branża, na którą jest zawsze zapotrzebowanie więc praca się znajdzie, nie wymaga specjalnych kwalifikacji, a pożądana jest sumienność, dokładność i uczciwość. Dodatkowo nakład, jaki musisz włożyć na samym początku jest relatywnie nieduży – to głównie chemia, ścierki i środki ochrony osobistej.
To wystarczy na pierwsze miesiące działania. Z czasem warto zainwestować w sprzęty specjalistyczne, jak odkurzacze piorące, mopy parowe czy myjki do okien.
Początki są często trudne, wymagają dużo pracy i zaangażowania, ale gdy już przebrniesz przez ten etap, potrzebna będzie stabilizacja.

Stała baza klientów to podstawa, pamiętaj jednak, że klienci przychodzą i odchodzą: czasem zmieniają firmę sprzątającą, czasem w ogóle rezygnują z usług. Dlatego nawet jeśli masz stałych usługodawców
i sytuacja wydaje się pewna, nie przestawaj szukać nowych kontaktów.

Jak znaleźć nowych klientów?
Regularnie dodawaj ogłoszenia w grupach lokalnych, w portalach ogłoszeniowych itp. Aktywność w social mediach jest dobra dla budowania rozpoznawalności. Wizytówka w google pozwala na zbieranie opinii, dzięki czemu klienci chętniej i pewniej będą korzystać z twoich usług.
Dobrą praktyką jest dawanie ogłoszeń typu „ostatni wolny termin na mycie okien dnia xx.xx w godzinach xx.xx” – dzięki temu możesz zdobyć nowych klientów i nawet jeśli będzie to jednorazowe zlecenie, jest szansa, że ta osoba poleci cię innym albo wróci do tematu za jakiś czas.

Jak utrzymać swoich stałych klientów?
Jakość usługi jest najważniejsza. Nawet, gdy twój cennik jest droższy, niż konkurencji, uzasadniaj to lepszą organizacją pracy, stosowaniem profesjonalnych środków czy elastycznymi godzinami pracy.
Bardzo ważna jest uczciwość – sposobem na rozwianie różnych wątpliwości jest robienie zdjęć pomieszczenia, układu przedmiotów itd. Oczywiście zaznacz klientowi, że zdjęcia nie będą udostępnianie osobom postronnym (możesz to zawrzeć na piśmie dla pewności).
Relacje z klientem są równie ważne, jak jakość usług. Nie mówię o spoufalaniu się, ale luźne, niezobowiązujące rozmowy* są przyjemnym akcentem. Kartka z życzeniami na święta czy zniżka dla stałych klientów również.
.

* unikaj rozmów budzących emocje, jak polityka, religia, światopogląd.



Jak rozwinąć firmę i zwiększyć przychody?
Większość biznesów jest skalowalna, czyli można zwiększać zasięgi, przychody, rozbudowywać firmę i pozycję na rynku. Stagnacja nie tylko źle wpływa na finanse firmy (koszty regularnie rosną, przychody nie) ale też dobija psychicznie – szybciej pojawia się wypalenie zawodowe, wpada się w rutynę i zaczyna popełniać błędy.
Działania rozwojowe można skierować na kilka płaszczyzn: marketing, współpracę i specjalizację.

A man cleaning a glass barrier outdoors with a squeegee, surrounded by greenery.

Postaw na marketing.

Działania marketingowe to wielkie pole do działania. Jak wspomniałam wcześniej, regularne dodawanie ogłoszeń na grupach regionalnych czy prowadzenie atrakcyjnego profilu w social mediach budują rozpoznawalność, dzięki czemu nawet osoby nie korzystające z twoich usług, mogą kojarzyć nazwę twojej firmy i odruchowo wspominać o niej znajomym.
„Pojawiaj się” w różnych miejscach: w social mediach, w wizytówce google, na twojej stronie internetowej (uważam, że jest to konieczność w XXI wieku, by każda firma stronę www miała – nie każdy klient ma social media, ale każdy ma dostęp do internetu!)
Są tez inne kanały utrwalania twojej marki: udzielaj się w grupach lokalnych, wspieraj młodszych, mniej doświadczonych przedsiębiorców, włączaj się w akcje charytatywne – możesz na przykład w ramach wolontariatu umyć okna w Domu Seniora albo wyprać wersalkę osobie przewlekle chorej.
Podsumowując – Marketing to nie tylko płatne reklamy, posty sponsorowane czy ogłoszenia w lokalnej prasie. To różne działania mające za zadanie pokazać twoją firmę innym
Bądź kreatywny, aktywny i przyjazny.

Współpraca i dobre relacje z konkurencją.

Przedsiębiorcy z jednej branży powinni żyć ze sobą w zgodzie. Konflikty, pomówienia, podbieranie w nieczystej grze klientów albo inne podkładanie sobie przysłowiowych świń źle świadczy o tym, który tak działa. Dobre relacje z konkurencyjnymi firmami może zaowocować korzystną dla obu stron współpracą.
Załóżmy, że trafia ci się do posprzątania duża firma, płacą dobre pieniądze i oczekują współpracy na przyszłość, ale dają warunek, że firma musi być posprzątana w jedną noc. Pracujesz w pojedynkę albo z jednym pracownikiem i wiesz, że nie podołasz, a dobra okazja przechodzi ci koło nosa.
Co zrobić? Odmówić? Nie? Podjąć wyzwanie, zaprosić do współpracy inną firmę sprzątającą jako podwykonawcę. Korzyść dla wszystkich stron: klienta, ciebie i podwykonawcy.
IW razie choroby, nagłych sytuacji takie relacje są złotem.
Możecie się też wymieniać doświadczeniami, ostrzegać o nieuczciwych klientach, może nawet pożyczać sobie sprzęt!

Szukaj stałych przychodów.

Klienci przychodzą i odchodzą, czasem zleceń jest mniej niż zwykle więc trzeba zadbać o to, by mieć jakiś stały, regularny przychód, który da poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Najprostszym sposobem jest podpisanie umowy długoterminowej z jakąś firmą. Wiele z nich zleca prace porządkowe czy sprzątanie biur podmiotom zewnętrznym. Taka praca to często dwie-trzy godziny dziennie albo raz w tygodniu na kilka godzin. Odpada im wtedy problem z zatrudnieniem na to stanowisko kolejnego pracownika, nie ma problemu z urlopami i zwolnieniami lekarskimi. Do tego otrzymują fakturę, którą mogą wrzucić w koszty. Twoja firma zaś zyskuje stałe źródło dochodu przy niewielkim nakładzie czasu, dzięki czemu możesz realizować inne zlecenia.
Możliwości jest więcej: umowy ze spółkami miejskimi, organizacjami non-profit, DPS-ami i tak dalej.
Możesz też wprowadzić abonamenty dla swoich stałych klientów, opracować regularny harmonogram wykonywania usług, dzięki czemu będziesz mieć jasny wgląd w swój kalendarz zajęć.

Wyspecjalizuj się!

Wąska specjalizacja sprawia, że klient zwracający się do ciebie ma pewność fachowej usługi. Bo jeśli robisz jedną rzecz a nie dziesięć, to znasz się na robocie!
Zajmując się – przykładowo – myciem elewacji, klient będzie szukał „firmy od mycia elewacji” a nie „firmy sprzątającej, która przy okazji umyje elewację”. Specjalizując się w konkretnej dziedzinie jest większa szansa na rozpoznawalność marki, łatwiej dotrzeć do konkretnych klientów, jest spora szansa na zlecenia jako podwykonawcy od innych firm z branży.
Zwiększenie efektywności i jakości usług przekłada się na większe przychody i szansę na inwestowanie.
Mając specjalistyczny sprzęt, możesz również prowadzić wypożyczalnię i zarabiać, nie pracując.

Połącz usługi z handlem.

Firmy sprzątające często mają specjalne warunki handlowe w hurtowniach dostarczających chemię czyszczącą. Dzięki niższym cenom można zaoferować swoim klientom specjalistyczne produkty z dostawą do domu, przy okazji wykonywania usługi. Skala handlu w stosunku do usług jest niewielka, ale może przynieść kilka-kilkanaście procent przychodu więcej.

Edukuj się, rozwijaj się, śledź rynek.


Może się wydawać, że branża celaningowa nie wymaga specjalistycznej wiedzy, że wystarczy pracowitość i sumienność. Nic bardziej mylnego! Jeśli chcesz być dobry w swojej dziedzinie, musisz ciągle się rozwijać, śledzić trendy, znać rynek. Ale jeśli chcesz być specjalistą, musisz mieć wiedzę
o specjalistycznej chemii, by nie zniszczyć klientowi mebli czy armatury.
Musisz znać materiały i techniki ich konserwacji, szczególnie na powierzchniach przemysłowych czy biurowych – pranie wykładziny w biurowcu różni się od prania dywaniku z mieszkania.
Powinieneś wprowadzać standardy, zwiększające wydajność, ułatwiające pracę i pozwalające na dysponowanie zadań. Wszystko po to, by jakość usług była najwyższa.
Korzystaj z platform e-learningowych jak np. Cleanmode – znajdziesz tam kompendium wiedzy
o branży cleaningowej, wiedzy, która wyniesie cię na wyższy poziom biznesu.

Jak jeszcze można rozkręcić firmę sprzątającą? Możliwości jest naprawdę wiele, zależą one od różnych czynników, takich jak lokalizacja, sytuacja na lokalnym rynku, predyspozycje przedsiębiorcy i tak dalej.

Jeśli potrzebujesz indywidualnej konsultacji w sprawie twojej firmy – świetnie trafiłeś!

Nazywam się Małgorzata Jaguszewska, jestem doradcą biznesowym / konsultantem / trenerem biznesu / specjalistą od wizerunku – nazywajmy to, jak chcemy – ważne, że mogę ci pomóc. Prowadzę Biznesowe Rewolucje, pomagam zakładać, naprawiać i rozkręcać firmy. Mam 20 lat doświadczenia w biznesie i robię to, co lubię, więc jeśli potrzebujesz konsultacji skontaktuj się
ze mną!

Edukuję i mówię o biznesie w prostych słowach, znajdziesz mnie na Facebook, Instagram oraz YouTube. Zaobserwuj! Udostępnij!

Zobacz też: