Co trzeba wiedzieć otwierając sklep internetowy?
Obecne postawienie i uruchomienie sklepu internetowego nie jest trudne, istnieje wiele dostępnych darmowych narzędzi, koszty utrzymania domeny nie są wygórowane w skali roku a pójście
w e-commerce dla wielu firm jest możliwością rozwoju, dotarcia do większej liczby klientów i zwiększenia zysków.
Decydując się na pójście w handel przez internet trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że samo postawienie sklepu to dopiero jedna czwarta sukcesu. Jest jeszcze wiele innych czynników wpływających na poprawne działanie sklepu, ale też na to, czy klient do tego sklepu trafi.
Jeśli planujesz pójść w e-commerce to świetna decyzja – branża ta bezustannie i dynamicznie rozwija się, pojawiają się nowoczesne rozwiązania, zaś zyski ze sprzedaży przez internet sięgają bajońskich sum rok do roku. Ale zanim postanowisz pójść w tym kierunku – koniecznie zaczerpnij wiedzy na ten temat. Czytaj, szukaj informacji, pytaj znajomych, poznawaj trendy.
Świetną opcją jest też podjęcie pracy jako obsługa takiego sklepu i poznanie jego działania od podszewki.
Możesz też przeczytać poniższy artykuł, w którym przybliżę ci
czego się spodziewać i o czym musisz wiedzieć zaczynając przygodę
z e-commerce.
Jeśli wolisz film niż lekturę – zobacz nasze nagranie o e-commerce.
Zacznij od produktu
Żeby zacząć sprzedawać, musisz podjąć decyzję CO sprzedawać i obrać konkretny kierunek,
w którym chcesz działać. Możesz spróbować dropshipingu, jeśli nie dysponujesz magazynem
i finansami na start. Możesz sprzedawać e-booki lub inne produkty cyfrowe, rękodzieło, wyroby własne (nie wymagające certyfikatów czy badań) czy dostęp do szkoleń. Najważniejsze, by to, co sprzedajesz było popularne na rynku miało szansę rotować, lub coś, co wypełnia pewną niszę*. Dlatego zrób rekonesans, zbadaj rynek, posilaj się statystykami i raportami, podglądaj „konkurencję” i kalkuluj na chłodno: ile możesz zarobić a ile możesz stracić.
Po podjęciu decyzji o tym, co będziesz sprzedawać, znajdź dostawcę, który ma dobre opinie
i – w razie niepowodzenia – przyjmie towar lub jego część spowrotem, a także zapewni szybką dostawę i najlepsze ceny. Jeśli chcesz sprzedawać własne produkty, zatroszcz się o ich wygląd
i jakość. Zastanów się czym twoja oferta różni się od innych, w czym jest lepsza, i wyciągnij to jako atut.
* znalezienie niszy jest trudne, wymaga kreatywności i znajomości potrzeb konsumenckich, ale dorobienie do produktu odpowiedniej teorii i zbudowanie u klienta potrzeby może zaowocować świetnym biznesem.
Forma prawna działalności
Aby prowadzić sprzedaż (czy to przez internet, czy stacjonarnie) należy mieć uregulowaną sytuację prawną: to jest założoną działalność gospodarczą (JDG, Spółka itp). Można też prowadzić tak zwaną działalność nierejestrowaną. Jest to bardzo dobra forma własnej działalności na początek, szczególnie dla raczkujących biznesów: nie wymaga opłat składek ZUS, nie płaci się podatku dochodowego, nie trzeba składać deklaracji rozliczeniowych co miesiąc czy kwartał. Są jednak pewne warunki, które muszą być spełnione, między innymi nie można przekroczyć pewnych kwot przychodu, oraz trzeba zgłaszać do Urzędu Skarbowego wielkości zysków. Po przekroczeniu progu dochodu należy założyć pełnoprawną działalność, a wtedy wchodzą dodatkowe koszty, jak składki ZUS, składka zdrowotna, podatek dochodowy, ewentualnie ZUS oraz biuro księgowe, drukarka fiskalna i wiele więcej.
Więcej przeczytasz o tym na stronie podatki.gov.pl
Kiedy twoja działalność jest w pełni funkcjonująca, można bez obaw działać.
Wybór narzędzi
Aby powstał sklep, trzeba go ulokować w odpowiednim miejscu, czyli wykupić domenę (nazwę) oraz hosting (miejsce na serwerze zewnętrznym, na którym przechowywane są wszystkie dane). Postawienie sklepu można zlecić komuś lub zrobić to samodzielnie – dostępne są różne darmowe kursy i samouczki dla początkujących, ale jest to opcja dla kogoś, kto będzie sprzedawał jedną max dwie rzeczy miesięcznie i nie zależy mu na sprawnej automatyzacji.

Dostępnych jest wiele rozwiązań pozwalających na zbudowanie sklepu internetowego: Woocommerce, Shoper, Shopify, RedCart, Vendero. Niektóre są darmowe, inne wymagają regularnych opłat. Każda z nich różni się więc zanim dokonasz wyboru, porównaj oferty
i dopasuj takie narzędzie, które będzie odpowiadało twoim preferencjom.
Najważniejsze funkcje, jakie musi mieć sklep internetowy, to integracja
z płatnościami, operatorami dostaw, kontrola stanów magazynowych, systemy powiadomień i tym podobne.
W przypadku dużych sklepów (z dużą ilością zamówień) niektóre z tych platform wymagają dodatkowych wtyczek (aplikacji umożliwiających pewne działania) lub nawet postawienia personalizowanego sklepu napisanego przez programistę.
Przy dużych obrotach i ilościach zamówień bardzo ważna jest automatyzacja przyspieszająca pracę i ułatwiająca kontrolę. Systemy OMS (np.SellRocket) odpowiadają za sprzedaż, fakturowanie itp. zaś systemy WMS (np. EasyStorage) przyspieszają proces szykowania, pakowania i wysyłki. Inwestycja w te systemy pozwala na większą kontrolę oraz zwiększenie wydajności.
Płatności
Aby klient mógł zrealizować zakup, musi dokonać płatności. Sklep musi więc mieć dostępne różne formy do wyboru. Popularny przelew tradycyjny odchodzi stopniowo do lamusa i został zastąpiony przez szybkie płatności, typu BLIK, PayPal, GooglePay, ApplePay czy Przelewy24.
Współpraca z każdym z operatorów wymaga umowy lub specjalnego konta firmowego na odpowiedniej platformie. Pamiętaj, że praktycznie każdy z tych operatorów pobiera niewielką prowizję od transakcji. Warto więc wliczyć to w cenę produktu.
Po dokonaniu płatności sprzedawca dostaje automatyczne powiadomienie, co ułatwia proces sprzedaży.
Należy też pamiętać o sytuacjach, gdy dochodzi do zwrotu towaru – płatność najczęściej zwracana jest tą samą drogą, którą była zrealizowana.
Wysyłki
Po zakupie towaru i opłaceniu zamówienia, trzeba go do klienta wysłać. Firm kurierskich dostępnych jest naprawdę wiele i dobrze jest, by klient miał chociaż dwie-trzy do wyboru. Firmy takie jak InPost, Pocztex, DPD, DHL czy FedEx oferują różne formy dostaw: zarówno kurierskich (do wskazanego miejsca) lub do paczkomatów. Ważne jest, by sklep miał ustawione wielkości wysyłek zgodne z wytycznymi firm kurierskich, tak, by system automatycznie dopasowywał gabaryt (dlatego istotne jest dodawanie wymiarów i wagi towarów w opisie
i zapleczu produktów).
Odbiór osobisty możliwy jest najczęściej w przypadku sklepów, które działają również jako stacjonarne. Należy pamiętać jednak, że firmy nie mające kas fiskalnych nie mogą przekazywać zamówienia z ręki do ręki (należy wtedy wystawić paragon) więc opcja odbioru osobistego nie powinna być realizowana.
Oprócz małych standardowych wysyłek mogą występować paczki paletowe lub o niestandardowych gabarytach, wtedy również należy znaleźć spedytora, który podejmie się dostawy nietypowej. Warto szukać firm specjalizujących się w specjalistycznych dostawach np. dzieł sztuki, szkła czy płynów.
Pakowanie i zabezpieczenie produktów jest równie ważne. Dobrze zabezpieczona paczka to mniejsze ryzyko uszkodzeń i zwrotów.

Formalności
Bardzo ważnym elementem każdego sklepu online jest regulamin oraz polityka prywatności. Bez nich sklep nie może funkcjonować.
Polityka prywatności to podstawowe informacje odnośnie RODO i ochrony danych osobowych. Powinny być w niej zawarte takie informacje, jak to, kto jest administratorem danych, gdzie są one przechowywane oraz komu udostępniane. Jest to wymóg unijny. Na w niektórych szablonach stron np. w wordpress dostępny jest wzór tekstu polityki prywatności, ale warto jest go uzupełnić o pewne dane (dostępne często w sieci).
Sprawa regulaminu jest trochę trudniejsza – musi być on naprawdę dobrze przygotowany.
W razie jakichkolwiek kwestii spornych tylko regulamin może uchronić Sprzedawcę przed problemami.
Regulamin powinien zawierać wszystkie informacje odnośnie Sprzedawcy (jego danych, kraju wysyłki), zasad działania (jednostek miar, waluty, cen, minimum logistycznego, czasu wysyłki itp) a także opis kwestii zwrotów, reklamacji i rękojmi.
Nie zalecam robienie tego samodzielnie ani kopiować treści z innych sklepów. Bezpieczniej jest zlecić opracowanie treści prawnikowi lub firmie, która się tym zawodowo zajmuje (dostępne są ofert różnych kancelarii, które dostosowują regulamin do potrzeb twojego sklepu, koszt to od 450zł w górę). Ta inwestycja może się naprawdę opłacić.
Warto wiedzieć, że podpisując umowę z operatorami płatności mogą oni zlecić audyt strony,
w tym treści regulaminu – sprawdzają w ten sposób czy sklep jest fizycznie aktywny, realny
i bezpieczny.
Automatyzacja
Sklep na platformie typu WooCommerce czy Shoper są dobre na początek przygody
z e-commerce. Jeśli planujesz zbudować sklep z rozmachem, z dużym magazynem i masą produktów, warto zainwestować w automatyzację.
Należy wtedy pomyśleć o trzech rzeczach: indywidualnej platformie zakupowej, systemie ONS oraz WMS.
Platforma zakupowa przy zamówieniach powiedzmy powyżej 100 dziennie powinna być bardziej rozbudowana i dostosowana do konkretnych potrzeb, między innymi filtrowanie produktów, konto użytkownika czy strona wizualna mogą wymagać bardziej zaawansowanych ustawień.
System OMS (Order Management System) to oprogramowanie zajmujące się systematyzacją zamówień, czyli między innymi nadzoruje proces zamówienia czy fakturowania aż do dostawy, integruje z marketplace’ami, usprawnia wszelkie aktualizacje i statusy zamówień. W praktyce oznacza to, że nie musisz się logować do każdej platformy z osobna, powiadomienia są automatyczne, masz pełną kontrolę nad aktualizacją stanów magazynowych a obsługa klienta jest szybsza i prostsza.
System WMS (Warehouse Management System) działa podobnie, tylko w sferze magazynu. Porządkuje stany magazynowe, co jest szczególnie przydatne przy wielu wariantach. Pozwala na szybsze zlokalizowanie towaru i spakowanie go, ułatwia pracę magazyniera i zmniejsza ryzyko pomyłki. Jest to też ogromne wsparcie w remanentach. Co ciekawe, system WMS sprawdza się nie tylko w e-commerce ale i w dużych składach producenckich, hurtowniach i redystrybucyjnych. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o systemie WMS zobacz ofertę EasyStorage.
Jest to polska firma zajmująca się wdrożeniami WMS dla dużych i mniejszych marek, jest intuicyjna i posiada bardzo dobre wsparcie techniczne.

Promowanie i pozycjonowanie
Masz już postawiony sklep, podpięte płatności i wysyłki, dodane towary i sporządzony regulamin. Super, możesz zacząć sprzedawać! Żeby tak się stało, musi klient do ciebie trafić.
Tutaj kluczową rolę odgrywa pozycjonowanie strony sklepu. Nie jest to łatwy i szybki proces, wymaga regularnego i wielowymiarowego działania.
Pierwsza rzecz to pozycjonowanie organiczne, czyli ustawienie odpowiednich treści na samej stronie: opisów kategorii, produktów, ale też bloga zawierającego słowa kluczowe. Zwiększa to szansę na trafienie do sklepu przez klientów wyszukujących treści w wyszukiwarce.
Druga forma to płatne reklamy, linki sponsorowane – dzięki nim strona wyświetla się wyżej niż inne. Z płatnych reklam korzystają wszystkie największe sklepy i ten marketing przekłada się na zyski w największym stopniu. Dodatkowo można się wspierać sprzedażą swoich produktów na zewnętrznych platformach jak Allegro, Olx czy Empik. Szansa, że przez nie klient trafi akurat na twoją stronę jest niewielka, ale zwiększa się sprzedaż. Pamiętaj, że platformy te pobierają opłaty / prowizje od wartości transakcji, dlatego powinno się wcześniej wliczyć je w cenę towaru.
Inne opcje promocji sklepu to reklama w social mediach, budowanie znanej marki itp. Jeśli potrzebujesz wsparcia w takich działaniach, zapraszamy do kontaktu.
Na zakończenie – pamiętaj o…
…o tym, że samo promowanie sklepu nie ściągnie do Ciebie klientów. Na sukces sklepu składają się też takie czynniki jak dobra obsługa klienta, szybka wysyłka, atrakcyjne ceny lub niszowy produkt. Pamiętaj o szybkim reagowaniu na kontakt ze strony klienta, rozwiązywaniu sporów
na jego korzyść, o regularnych promocjach i rabatach, o dostosowaniu się do wymogów rynku (sezonowość) a także przejrzystej i uczciwej ofercie.
Zadowolony klient to dobre opinie i szansa, że poleci twój sklep innym.
Życzymy powodzenia w działaniu twojego sklepu. Mam nadzieję, że powyższy tekst przybliżył
ci czym dokładnie e-commerce jest a sukces osiągniesz w łatwiejszy i bardziej świadomy sposób!
Zobacz film o e-commerce w pigułce.
Czy wiesz, że strona na którą trafiłeś to baza wiedzy na temat biznesu i marketingu?
Mówimy o biznesie w prostych słowach,
na luzie i zrozumiale.
Zaobserwuj po więcej ciekawych treści.
O mnie: Nazywam się Małgorzata Jaguszewska, jestem doradcą biznesowym i specjalistą
od marketingu, kompleksowego. Mam ponad 20 lat doświadczenia w biznesie, w różnych branżach, znam smak sukcesu ale i porażki. Pomagam mikro i małym firmom dzieląc się swoją wiedzą, znajomością różnych tematów związanych z przedsiębiorczością. Opiekuję się firmami i organizacjami non-profit, wspierając je na płaszczyznach związanych z finansami, podatkami, wizerunkiem, marketingiem, rozwojem i relacjami. Pomagam w podejmowaniu trudnych decyzji ale też kieruję na odpowiedni tor.
Jeśli twoja firma przeżywa kryzys, czujesz wypalenie zawodowe, nie radzisz sobie z promocją firmy albo z relacjami w zespole – skontaktuj się ze mną. Wraz z moim zespołem zbadamy temat i stworzymy strategię działania na przyszłość.
Zajmujemy się budową wizerunku, znajdujemy błędy, których ty nie widzisz. W marketingu nie tylko budujemy strony www czy projektujemy grafiki użytkowe, ale przede wszystkim tworzymy niesztampowy i nietuzinkowy marketing: od social mediów, przez komunikację z klientem aż po kreowanie twojej marki jako twór rozpoznawalny i lubiany. Co możemy zrobić? Stworzyć z tobą event, promocję lokalną, wystawić się z tobą na targach albo znaleźć furtki do zdobywania nowych klientów.
Nie zastanawiaj się zbyt długo. Czas to pieniądz!