Co robić, żeby firma przynosiła dochody?
Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest nie lada wyzwaniem. Mnogość podatków, skomplikowane przepisy, walka z konkurencją to codzienne kłody pod nogi właścicieli firm. Dobry księgowy, regularne wizyty u doradcy podatkowego, konsultacje ze specami od marketingu oraz dobrze wykonywana praca sprawią, że twoja firma będzie dochodowa.
Jest jednak kilka spraw, których niedopilnowanie może sprawić, że twój biznes będzie nieopłacalny. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się:
Co robić, żeby firma przynosiła dochody?
Regularnie analizuj finanse
To, że masz fajny utarg dzienny nie znaczy, że te pieniądze są już „twoje”. Pamiętaj o kosztach stałych, przewiduj sytuacje awaryjne, miej rękę na pulsie przez cały czas. Posiadanie poduszki finansowej pozwoli na spokojne funkcjonowanie nawet w chwilach kryzysowych. Jeśli masz problem z ogarnięciem finansów, poznaj prosty sposób: „Jak kontrolować budżet firmowy”
Nie wydawaj więcej, niż masz
Prognozujesz, że w następnym miesiącu zainwestujesz w reklamę i twoje zyski się zwiększą. A co jeśli tak się nie stanie? Nie możesz przewidzieć, czy będzie zastój w gospodarce, czy twój klient nie wycofa się z umowy lub reklama nie przyniesie efektu. Jeśli nie stać cię w tej chwili na nowy samochód lub wycieczkę do Turcji na dwa tygodnie, to ich nie kupuj. Wydawanie pieniędzy, których nie masz jest pierwszym gwoździem do trumny twojej firmy. Wpaść w długi jest łatwo, ale wyjść z nich – naprawdę ciężko. A uwierz mi, twoich klientów nie obchodzi, czy jeździsz 20-letnim oplem czy Toyotą prosto z salonu.
Musisz pilnie zrobić remont, ale masz ograniczony budżet? Zobacz „Jak zaoszczędzić na remoncie”
Nie bierz kredytów na opłacenie bieżących wydatków.
Jeśli nie stać cię na opłacenie rachunków, wypłaty dla pracowników i zakup towaru – to znaczy, że firma nie jest rentowna i może warto przemyśleć jej zamknięcie lub ostre cięcia budżetowe (lub nawet kadrowe). Firma ma być dochodowa, trzymanie jej na siłę może wpędzić cię w długi.
Wywiązuj się z zadań
Tego samego oczekuj od pracowników. Bezwzględnie! Klienci nie lubią, gdy termin realizacji usługi się przesuwa, gdy usługa jest źle wykonana lub kontakt z personelem jest utrudniony. Wysoka jakość usługi / towaru zawsze się obroni. Nie dotrzymywanie terminów czy niesłowność może spowodować negatywne opinie, co skutecznie odstrasza przyszłych klientów.
Zachowuj poprawne relacje
Pracownik ani klient nie są twoimi przyjaciółmi. Zachowanie poprawnych relacji zbuduje twój dobry wizerunek: pracownik ma czuć respekt a klient zaufanie. Można sobie pożartować i pogadać o pogodzie ale nigdy nie zwierzaj się pracownikom ani klientom, nie narzekaj na konkurencję (bo o konkurencji mówi się albo dobrze, albo wcale). Sprawy służbowe załatwiaj maksymalnie do godziny 18.00 (chyba, że twoja branża wymaga wieczornych rozmów) potem każdy czas ma dla siebie!
Bądź widoczny
Zadbaj o to, by klienci cię znaleźli. Wizytówka w google oraz własna strona internetowa to obecnie obowiązkowe miejsca, gdzie można znaleźć o twojej firmie rzetelne informacje. Profil firmowy na FB to dobre narzędzie do komunikacji z odbiorcami, nie traktuj go jako głównej strony twojego biznesu.
Nie wstydź się prosić o pomoc
Jeśli czujesz, że twój biznes się nie rozwija, brakuje ci pomysłów na dalsze działania, odczuwasz, że przychody są mniejsze a klienci do ciebie nie wracają – nie wstydź się poprosić o pomoc. Wypalenie zawodowe dotyka wielu z nas, poza tym nie musisz być omnibusem i znać wszystkich przepisów prawa i zasad skutecznego marketingu.
Skonsultuj się z doradcą podatkowym, by pomógł ci wybrać najlepszą formę opodatkowania dla twojej działalności. Poproś księgowego o analizę zysków i strat rok do roku by zobaczyć, ile faktycznie zostaje w twojej kieszenie. Doszkalaj się, rozwijaj i nie bój się nowości.
A jeśli czujesz, że coś w twojej firmie funkcjonuje nie ta, jak powinno, ale nie możesz znaleźć przyczyny, zwróć się do nas. Spojrzymy na twoją firmę na obiektywnie, całościowo i bez sentymentów. Sprawdzimy twoje relacje z pracownikami i klientami, pomożemy ci znaleźć nowe furtki sprzedaży, pokażemy jak bez wydawania góry pieniędzy na reklamy zdobywać nowych klientów, nauczymy cię kontrolowania twoich finansów.
Napisz do nas e-mail: biuro@megamali.pl a my pomożemy ci wejść na nowy poziom.
Jak działamy?
Podchodzimy do tematu holistycznie – sprawdzamy każdy element będący fundamentem twojej firmy. Finanse to kropla w morzu. Ważne są stosunki w zespole, kontakt z klientem, widoczność w sieci, rejon działań, twoje nastawienie i wiele innych czynników.
Nie obiecamy ci gruszek na wierzbie, nie będziemy namawiać na nic, szczególnie na szkolenia, nie damy dyplomu i nie zapewnimy ci stu nowych klientów. Nauczymy cię tylko jak dbać o własną firmę i otworzymy oczy na sprawy, na które do tej pory przymykałeś / przymykałaś oko. Podzielimy się naszą wiedzą zbieraną przez ponad 20lat. Dostaniesz wędkę, a nie rybę.
MegaMali Małgorzata Jaguszewska e-mail: biuro@megamali.pl tel. 695-418-909
Działamy na terenie województwa łódzkiego.