Nazwa Firmy – jak ją wymyśleć
i jakie ma znaczenie.

Zakładając firmę trzeba się liczyć
z różnymi obowiązkami i wyborami,
jak forma opodatkowania, kody KPD
czy nazwa firmy. To ten wybór jest
jednym z pierwszych i pomimo,
iż nazwę można zmieniać wielokrotnie,
to powinna być ona dobrze przemyślana.
W końcu będzie towarzyszyła twojej
firmie, będzie z nią kojarzona,
będziesz dążyć do rozpoznawalności.

Jak wymyśleć nazwę firmy?

Możesz to zrobić samodzielnie, z rodziną, współpracownikami, zrobić z przyjaciółmi burze mózgów. Ale możesz też zlecić agencji marketingowej opracowanie nazwy, logo oraz całego brandingu dla twojej działalności. Jest  to dobra decyzja, ponieważ już od samego początku budujesz markę własną i zapadasz w pamięć klientów.
Technik wymyślania nazw jest wiele, są to zabawy słowne i skojarzeniowe, akronimy, skróty, ale też rymy.  Ważne, by ustalić nazwę zgodną z kierunkiem działania firmy:

𖣠 dla poważnych branży np. kancelarii warto użyć słów pochodzących z łaciny
(lex, veritas itp.) ale dla szukających oryginalności, można przewrotnie zastosować słowa kojarzące się z wyglądem prawnika (kancelaria pod krawatem, prawnicy
w togach)  
𖣠 branża eventowa czy związana z usługami dla dzieci może sobie pozwolić na celowe błędy językowe albo zabawne określenia (maua scenka, siedlisko animatoruff itp..)
𖣠 firma budowlana może opierać się na słowach związanych z materiałami budowlanymi  (FB – jako skrót od firma budowlana – Żelbet), z usługami
(FB Wywrotka) albo coś przewrotnego, zabawnego (FB Będzie Pan Zadowolony,  
FB Majster & Młody)

I tak dalej.

Nazwą firm może być też pojedyncza litera lub skrót pochodzący od kilku słów.
I niekoniecznie musi to być PUH (Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe), FHU czy PPUH,
a na przykład AM + nazwa (Agencja Marketingowa) czy DA (Dolnośląska Agencja). Pamiętaj jednak, by nie wprowadzać klientów w  błąd – nie używaj słów brzmiących
jak nazwa urzędu, jednostki samorządowej czy agencji rządowej. Nie możesz również używać słowa „stowaryszenie” lub „fundacja”, jeśli firma nimi nie jest (nie zakłada się ich
w JDG tylko w KRS i ich działanie ma całkiem inny charakter! )


Czym się kierować?


Nazwa firmy powinna być względnie prosta, łatwa do wymowy, zapisania
i zapamiętania. Im mniej słów, tym lepiej. Dobrze, by zawierała słowa istniejące,
ale możesz też wymyśleć całkiem nowe i nadać mu własne znaczenie.
Nazwa nie powinna zawierać słów obraźliwych, aluzji do czegoś nielegalnego
czy agresywnego. Po pierwsze CEIDG może odrzucić wniosek zawierający taką
nazwę, a po drugie ewentualni klienci mogą czuć się urażeni, zniesmaczeni
i omijać twoją firmę szerokim łukiem.
Jeśli planujesz działać tylko na terenie Polski, możesz używać słów zawierających
polskie znaki (ą, ę, ć, ż itd.), ale przypadku planowanej ekspansji na rynki
zagraniczne – lepiej zrezygnować z tego.
Nazwa może, ale nie musi odnosić się do rodzaju działalności.
Jest tendencja do nazywania firm budowlanych pierwszymi literami
imienia lub nazwiska właściciela z dopiskiem „BUD”.
I tak Mir-Bud, Kris-bud i inny Dąbud spotkasz w każdym polskim mieście. Nie ma w tym nic złego,
ale jeśli chcesz się wyróżnić, odpuść ten sposób. Jeśli chcesz w nazwie zawrzeć konkretny rodzaj działalności, możesz to zrobić dosłownie wpisując nazwę zawodu:
Cieśla Adam Kowalski, albo Stolarz Adam Nowak nie brzmi źle.
A gdy czujesz się związany ze swoim regionem, lub twój zawód kojarzony jest
z konkretnym rejonem Polski, skorzystaj z tego – nazwij firmę „Cieśla z Podhala” ,
„Krawiec z Łodzi” albo „Szkutnia Mazurksa”.

A playful Grandpa's to-do list mug nestled in dry grass, perfect for gifting a grandfather.

Nazwisko firmujące biznes.

Popularnym sposobem nazywania firmy jest… nazwisko właściciela lub założyciela.
Wprawdzie zakładając JDG i tak musisz swoje imię i nazwisko wpisać w formularzu
i będzie ono towarzyszyło nazwie działalności, to możesz użyć twoich danych wyłącznie jako nazwę JDG. (Nie dotyczy to spółek).
Jest to o tyle dobre, że nazwisko będzie reprezentowało działalność bez względu
na to, co będzie robić.
Kiedy zadecydujesz o zmianie profilu działalności, nazwisko nadal będzie kojarzone z tobą jako głową biznesu. W przypadku firm rodzinnych możesz dodać do nazwiska „…i syn” albo „…i spółka”.
Często kancelarie prawne tytułują się nazwiskami jej założycieli lub członków zarządu. Budują w ten sposób pewną rozpoznawalność i skojarzenia z konkretnymi osobami.

Moda na sukces?

Nie ulegaj modowym trendom. Był taki moment, że wiele firm rzemieślniczych nazywało się „manufakturami”  czy „fabrykami”, szwalnie i salony fryzjerskie „kreatorniami stylu” a co drugi salon kosmetyczny „Aesthetic” albo „Beauty” cośtam. Dodawanie między nazwą firmy a imieniem i nazwiskiem właścicielki angielskiego słowa „BY” jest zasadne, kiedy prowadzisz działalność międzynarodową.
Osiedlowy salon manicure z łącznikiem „by” brzmi dość infantylnie i budzi lekki uśmiech. I nie jest to moja prywatna opinia tylko zebrany feedback od wielu osób.

By być oryginalnym, warto poszperać w internecie, (rejestru takie jak DEIDG czy KRS) wpisać swoją wymyśloną nazwę i zobaczyć, ile takich już istnieje, czy to
w twoim rejonie, czy w całym kraju. Kopiowanie nazw innych firm nie jest dobrą praktyką. Warto wymyśleć coś indywidualnego i dopasować do tego charakterystyczną kolorystykę i logo.

Nazwa a prawo.


Nie można zarejestrować firmy zawierającej słowa obraźliwe lub z negatywnym kontekstem. Ale ważne jest, by przed wypełnieniem wniosku w CEIDG sprawdzić, czy interesująca nas nazwa nie jest zastrzeżona. Można to sprawdzić w rejestrze Urzędu Patentowego RP, Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej
lub Światowej Organizacji Własności Intelektualnej  (WIPO).
Sprawdzenie tego jest bardzo ważne, gdyż korzystanie z nazwy zastrzeżonej
wiąże się z konsekwencjami prawnymi i finansowymi – właściciel może zażądać odszkodowania za czerpanie korzyści z jego nazwy, a w najlepszym przypadku
o zmianę nazwy i brandingu, jeśli ten kojarzy się z marką.

 Nazwa jest. Co dalej?

Nazwa jest równie ważna, jak logo – muszą do siebie pasować, grać ze sobą
i budować pozytywne skojarzenia. Na ich podstawie będzie budowana cała marka i jej rozpoznawalność. Możesz nad tym pracować samodzielnie lub powierzyć misję firmie zewnętrznej. Agencje Marketingowe zajmujące się budowaniem kompleksowego wizerunku firmy, zaprojektują nie tylko logo, 
ale opracują cały wizerunek firmy, kolorystykę, odzież dla personelu, przygotują reklamy do social mediów, banery, druki użytkowe, gadżety i wszystko to, co będzie reprezentowało twój produkt.

Korzystanie z takich usług jest istotne już na samym początku działania, by
marka już od pierwszych dni działania pracowała na siebie i twój sukces.

Jeśli szukasz agencji, która zbuduje nie tylko wizualne tematy, ale też opracuje strategię działania całej firmy to zapraszamy do kontaktu!

MegaMali zajmują się kompleksowym budowaniem marki
w poszczególnych etapach:

✅️ Stworzenie nazwy i loga
✅️ Opracowanie pełnej strategii działania
✅️ Identyfikacja wizualna i jej wdrożenie
✅️ Nadzór nad postępami i trzymaniem się planu

Zajmujemy się nie tylko stroną wizualną ale i kompletnym
budowaniem firmy od podstaw!

✔️ Biznesplan
✔️ Planowanie budżetu
✔️ Metody działania
✔️ Pozyskiwanie Klientów
✔️ Szukanie rozwiązań różnych problemów

Szukasz właśnie takiej pomocy?

Zobacz też: